Często w sportach motorowych kilka setnych, a nawet tysięcznych sekundy może dzielić wygraną od przegranej. Dlatego podczas opracowywania i konfigurowania samochodów wyścigowych inżynierowie zespołów stale poruszają się w przygranicznych obszarach fizyki i techniki. Do najważniejszych narzędzi, z których korzystają, należą systemy telemetryczne, służące do przesyłania danych i pomiarowych wartości z pojazdu do komputerów zespołu wyścigowego. Komputery te mogą znajdować się bezpośrednio w boksie lub w dziale badawczo-rozwojowym zespołu i służą do dokonywania odpowiednich korekt w konfiguracji pojazdu podczas treningu, kwalifikacji i samego wyścigu. „Bosch Motorsport opracował kompleksowy system telemetryczny RaceConnect, który umożliwia zespołom wyścigowym transmisję, przechowywanie i przetwarzanie w czasie rzeczywistym wszystkich ważnych danych samochodu, i nie jest to powiązane z konkretną lokalizacją” – mówi Timo Blon, dyrektor ds. strategii i inżynierii systemów w Bosch Motorsport. Dzięki temu można szybko i wydajnie analizować oraz optymalizować wszystkie dane pomiarowe i parametry pojazdu, podwozia i układu napędowego, które są kluczowe dla udanego wyścigu. Rozwiązanie RaceConnect jest już wdrażane z powodzeniem przez wiele zespołów wyścigowych.
Łatwa instalacja, maksymalne korzyści
Aby można było korzystać z nowego systemu telemetrii, zespoły instalują modem telemetryczny Bosch LTE65 w swoich pojazdach jako nadajnik. Niezwykle kompaktowy i lekki moduł podłącza się po prostu bezpośrednio do elektroniki pojazdu za pomocą znormalizowanego interfejsu Ethernet lub RS232. Następ-nie modem wykorzystuje sieć komórkową LTE do przesyłania wszystkich potrzebnych danych do chmury architektury RaceConnect przy użyciu szyfrowania typu end-to-end. Stamtąd dane są przesyłane, podobnie poprzez sieć LTE z szyfrowaniem end-to-end, do inżynierów danych i zespołu wyścigowego w ce-lu dalszego przetwarzania.
Potrzebny jest jeden modem LTE65 na pojazd. Użytkownicy RaceConnect mogą równolegle obsługiwać dowolną liczbę modemów i wykorzystywać do analizy danych. To znacznie skraca czas, wysiłek i wydatki zespołu wyścigowego, szczególnie gdy posiada on kilka pojazdów. Każdy modem telemetryczny może być konfigurowany i zarządzany szybko i łatwo w chmurze za pomocą wygodnego i przejrzystego interfejsu użytkownika. Bosch utrzymuje oprogramowanie sprzętowe i aktualizuje je, aby użytkownicy mogli zawsze dysponować najnowszą wersją swojego systemu. Doświadczony zespół wsparcia jest zawsze gotowy, aby pomóc użytkownikom w konfiguracji i we wszelkich problemach, które mogą wystąpić podczas korzystania z systemu telemetrycznego.
Kompaktowy, lekki i solidny modem
Bosch zaprojektował modem LTE65 specjalnie do użytku w sportach motorowych. „Opracowywane i produkowane przez nas systemy elektroniczne oferują oprócz niskiego opóźnienia także wyjątkowo niezawodną transmisję danych, nawet przy dużych prędkościach pojazdu oraz zmieniającym się zasięgu sieci komórkowej” – mówi Timo Blon. Kompaktowy modem ma wymiary zaledwie 114 x 65,5 x 22 mm, waży tylko 180 g oraz jest zabezpieczony przed wnikaniem pyłu i wody zgodnie z klasą IP67. Jest przystosowany do diagnozowania i ma wbudowane zasilanie awaryjne, które mostkuje chwilowe spadki napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. System spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa przesyłania danych i jest certyfikowany do użytku w sieci komórkowej LTE.
Kompletny pakiet dla wszystkich klas sportów motorowych
Bosch oferuje system telemetrii RaceConnect jako kompletny pakiet. Klienci otrzymują dwa modemy LTE65 z dołączonymi kartami SIM i planami transmisji danych – dla sieci komórkowej w Europie lub w USA oraz dostęp do portalu RaceConnect. W przyszłości możliwe będzie również odbieranie danych za po-średnictwem portalu internetowego. „Dzięki ogromnej elastyczności i łatwości użytkowania, system RaceConnect jest idealny dla wszystkich klas sportów motorowych z odpowiednimi przepisami, od IndyCar po wyścigi samochodów sportowych, a także do testowania konfiguracji pojazdu w okresie poprzedzającym wyścig” – podkreśla Timo Blon.