Suche

Czujniki temperatury spalin i czujniki tlenku azotu uzupełniają ofertę Bosch dla warsztatów

Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Szeroka gama produktów przyczyniających się do oczyszczania spalin, dostępna z jednego źródła

  • Nowość w ofercie warsztatowej Bosch: czujniki temperatury spalin i czujniki tlenku azotu
  • Pięć różnych czujników spalin Bosch w jakości OE
  • Niezawodny monitoring pod kątem zgodności z obowiązującymi nor-mami emisji

Różne czujniki instalowane obecnie w układach wylotowych nowoczesnych samochodów osobowych i ciężarowych monitorują skład spalin z najwyższą pre-cyzją. W ten sposób wnoszą istotny wkład w zachowanie ustawowych limitów emisji oraz przepisów dotyczących diagnostyki pokładowej OBD. Dlatego tak ważna jest wymiana uszkodzonych lub zużytych czujników. Oferta Bosch, obejmująca sondy lambda, czujniki cząstek stałych i czujniki różnicy ciśnienia, została teraz uzupełniona o czujniki temperatury spalin oraz - zupełnie nowe - czujniki tlenku azotu, przeznaczone do większości pojazdów na rynku europej-skim. Wraz z systemem oczyszczania spalin Denoxtronic warsztaty mają więc do dyspozycji szeroką gamę komponentów w jakości OE do ograniczania emisji spalin.

Pięć czujników spalin pomaga w przestrzeganiu limitów emisji

Niezawodny pomiar składu spalin to podstawa efektywnego ich oczyszczania. W tym celu nowoczesne samochody osobowe i ciężarowe są wyposażane nawet w pięć różnych czujników instalowanych w układzie wylotowym. Wszystkie te czujniki są zintegrowane z systemem diagnostycznym OBD i w przypadku jakichkolwiek usterek można je łatwo zidentyfikować oraz sprawdzić za pomocą testera, takiego jak na przykład Bosch KTS. W razie uszkodzenia można je łatwo i szybko wymienić.

Czujniki tlenku azotu

Coraz więcej samochodów osobowych z silnikiem Diesla, a także coraz większa liczba lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych jest wyposażonych w czujniki tlenku azotu. Czujniki te, za pomocą szczególnie wytrzymałego i odpornego na ciepło elementu ceramicznego, mierzą koncentrację tlenku azotu (NOx) za ka-talizatorem SCR. Niektóre typy silników mają drugi czujnik tlenku azotu zainstalowany przed katalizatorem. Czujniki te regulują ilość mocznika (AdBlue), który jest wtryskiwany w celu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) dla zmniejszenia emisji NOx. Ponadto monitorują podzespoły układu SCR. Ze względu na to, że technologia SCR jest coraz częściej stosowana, czujniki tlenku azotu mają również coraz większe znaczenie dla rynku usług motoryzacyjnych. Aktualna oferta firmy Bosch obejmuje 24 numery katalogowe czujników przeznaczonych do wielu modeli pojazdów i ten asortyment jest stale rozszerzany.

Czujniki temperatury spalin

Czujniki temperatury spalin mogą być instalowane w różnych miejscach w układzie wylotowym zarówno silników wysokoprężnych jak i benzynowych. Mierzą temperaturę spalin i przesyłają jako sygnał napięciowy do sterownika silnika. Czujniki temperatury spalin stosowane w silnikach diesla monitorują temperaturę filtra cząstek stałych. Dlatego też znacząco przyczyniają się do przestrzegania dopuszczalnych wartości emisji i efektywności paliwowej. Z kolei czujniki temperatury spalin stosowane w silnikach benzynowych służą głównie do ochrony krytycznych elementów, takich jak np. katalizator i turbosprężarka. Od lipca 2020 r. asortyment części zamiennych Bosch dla warsztatów obejmuje około 90 numerów katalogowych i tym samym pokrywa większość pojazdów europejskich marek.

Czujniki cząstek stałych

Już od 2019 roku warsztaty mogą zamawiać czujniki cząstek stałych Bosch. Asortyment obejmujący 40 numerów katalogowych jest stale rozszerzany. Czujniki analizują ilość cząstek sadzy zawartych w spalinach diesli za pomocą pomiaru rezystancji. Na tej podstawie sterownik ocenia działanie filtra cząstek stałych. Przed każdym cyklem pomiarowym element czujnika jest regenerowany poprzez podgrzewanie, aby czujnik był zawsze w tym samym stanie podczas pomiaru.

Czujniki różnicy ciśnienia

Czujniki tego typu mierzą różnicę ciśnienia w filtrze cząstek stałych. Zmierzone wartości dostarczają informacji o stanie napełnienia filtra cząstek stałych, co pozwala uruchamiać, zależnie od potrzeby i w sposób oszczędzający paliwo, regenerację filtra cząstek stałych - tak zwane wypalanie filtra DPF. Czujniki różnicy ciśnienia są również używane do sterowania niskociśnieniową recyrkulacją spalin. Obecna oferta tych czujników Bosch, zawierająca ponad 40 numerów katalogowych, obejmuje większość pojazdów na rynku europejskim.

Sondy lambda

Czujniki tlenu, zwane popularnie sondami lambda, określają ilość tlenu zawartego w spalinach. Na tej podstawie sterownik silnika wyznacza optymalną dawkę paliwa wtryskiwanego do komory spalania. Sondy lambda są stosowane w silnikach benzynowych, wysokoprężnych jak i zasilanych gazem. Oferta firmy Bosch obejmuje sondy lambda do ponad 80 procent wszystkich pojazdów na rynku. Dzięki wysokiej dokładności pomiaru czujniki te aktywnie wspierają efektywność pracy silnika oraz skuteczne oczyszczanie spalin. Nowe sondy lambda, w porównaniu ze zużytymi, pozwalają zaoszczędzić do 15 procent paliwa.

Denoxtronic

Coraz większego znaczenia nabiera również system oczyszczania spalin Denoxtronic, często stosowany w pojazdach z silnikiem Diesla i generujący dodatkowy potencjał dla warsztatów samochodowych. Ten system wtryskuje wodny roztwór mocznika (znany jako AdBlue) do układu wylotowego. W połączeniu z katalizatorem SCR umożliwia to zamianę szkodliwych tlenków azotu (NOx) w wodę i azot. Jako twórca systemu Denoxtronic, firma Bosch dostarcza kompleksowe rozwiązania dla warsztatów – od diagnostyki i części zamiennych, po naprawy i szkolenia techniczne.

Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania z podpisem fot. Bosch.

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 403 000 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2019). Według wstępnych danych finansowych, w 2019 roku spółka wygenerowała obrót w wysokości 77,9 miliarda euro. Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology.

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od roku 1992. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch Sp. z o.o.; Bosch Rexroth Sp. z o.o.; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o.; i sia Abrasives Sp. z o.o. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia ponad 7 400 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2018). W 2018 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót w wysokości 5,4 mld złotych. Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 410 000 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2018). W 2018 roku spółka wygenerowała obrót w wysokości 78,5 miliarda euro. Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów (Smart Homes), inteligentnych miast (Smart Cities) oraz zintegrowanej w sieci mobilności i zintegrowanego przemysłu. Wykorzystując swoje doświadczenie w technologii sensorów, oprogramowaniu i usługach, a także własną chmurę obliczeniową, Bosch oferuje swoim klientom zintegrowane rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest dostarczanie rozwiązań dla świata zintegrowanego w internecie. Innowacyjne produkty i usługi Bosch poprawiają jakość życia, jednocześnie budząc entuzjazm użytkowników. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas” Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 460 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż i produkcję, działalność badawczo-rozwojową i sprzedaż niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Bosch zatrudnia 68 700 pracowników w działach badań i rozwoju w 130 ośrodkach R&D na całym świecie.

Wciąż czegoś szukasz?