Suche

Informacje prasowe #Connected mobility
udostepnij

Zawsze we właściwym miejscu: jak półprzewodnikowy układ Bosch rewolucjonizuje nawigację

  • Nowy czujnik MEMS firmy Bosch zapewnia niezakłóconą nawigację i pomaga realistycznie zobrazować przemieszczanie się pojazdu
  • Układ półprzewodnikowy jeszcze precyzyjniej i bardziej niezawodnie re-jestruje ruchy pojazdu
  • Dalsze zastosowania: eCall, systemy alarmowe i zarządzanie flotą
Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Prawdopodobnie zdarzyło się to każdemu: wjeżdżamy do nieznanego, tętniącego życiem miasta, a system nawigacyjny nagle zawodzi, gdy jest najbardziej potrzebny. Na szczęście te czasy już minęły dzięki nowemu czujnikowi Bosch MEMS: SMI230. Ten bardzo precyzyjny czujnik stale rejestruje zmiany w kierunku jazdy i prędkości pojazdu, ocenia informacje i przesyła je do systemu nawigacyjnego. Tam informacje są łączone z danymi pozycyjnymi z globalnego systemu nawigacji satelitarnej (GNSS) i wykorzystywane do nawigacji. „Gdy nawigacja się pogubi, czujniki półprzewodnikowe Bosch zapewniają, że samochód nie traci orientacji” – mówi Jens Fabrowsky, członek zarządu działu Bosch Automotive Electronics. Otrzymywanie przez cały czas wiarygodnych danych o ruchu pojazdu sprawia, że dobrze znany efekt „flip book” wyświetlacza nawigacyjnego należy już do przeszłości. Dzięki połączeniu informacji o pozycji GPS oraz z czujnika, strzałka nawigacyjna na wyświetlaczu nie wykonuje już nierealistycznych skoków lub nagle zmienia orientację od punktu do punktu drogi. „Półprzewodniki są ważnymi elementami nowoczesnej mobilności i nie można dziś wyobrazić sobie samochodu bez nich” – mówi Fabrowsky. Bosch niedawno rozpoczął produkcję SMI230, a pierwsi klienci już otrzymują czujnik jako wyposażenie standardowe.

Bez szarpnięć i drgań strzałki na mapie

Technologia czujników w postaci chipu to sekret utrzymywania płynnego ruchu strzałki na mapie nawigacji. Eksperci określają te czujniki jako systemy mikroelektromechaniczne lub krócej czujniki MEMS. Aby wygenerować bardzo precyzyjne dane o przemieszczaniu się pojazdu, Bosch umieszcza w jednej obudowie dwa małe i niezwykle czułe czujniki – jeden do monitorowania przyspieszenia pojazdu, a drugi do prędkości odchylenia. Ta kombinacja stanowi o sile SMI230. Ponadto duet czujników osiąga niezwykły stopień precyzji i niezwykle szybko wykrywa zmiany w ruchu pojazdu. „Bosch dysponuje wszechstronnym, unikatowym w skali światowej know-how w zakresie opracowywania i produkcji półprzewodników do zastosowań motoryzacyjnych. To pomaga nam zarówno rozwijać nowe funkcje w samochodach, jak i stale ulepszać same układy scalone” – mówi Fabrowsky.

Dzięki danym z czujnika SMI230, wyświetlana strzałka porusza się na mapie dokładnie z ruchem pojazdu. To samo dotyczy sytuacji, w której nawigacja całkowicie traci orientację z powodu zaniku sygnału z satelity. „Czujnik Bosch eliminuje martwe punkty nawigacji GNSS” – mówi Michael Rupp, kierownik produktu w Automotive Electronics w firmie Bosch. „Pomaga precyzyjnie określić pozycję pojazdu, nawet przy słabym sygnale satelitarnym, i wydawać polecenia zmiany kierunku dokładnie w odpowiednim czasie”. W tym celu system nawigacyjny stale porównuje wykrywane przez czujnik Bosch odchylenia kierunku i zmiany prędkości samochodu z sygnałem ostatniej pozycji, a tym samym synchronizuje bieżącą pozycję na mapie nawigacyjnej. Zbieranie danych jest tak precyzyjne, że wyświetlana pozycja pojazdu pozostaje wiarygodna, nawet jeśli zakłócenie sygnału utrzymuje się przez pewien czas.

Jeden czujnik, wiele możliwości

Układy półprzewodnikowe Bosch są przede wszystkim stosowane jako czujniki w systemach bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, ale także w aplikacjach multimedialnych i łącznościowych oraz w konwencjonalnych i zelektryfikowanych układach napędowych. Możliwości czujnika MEMS SMI230 firmy Bosch nie tylko poprawiają nawigację, ale także sprawiają, że nadaje się on idealnie do stosowania w zarządzaniu flotą i systemach opłat drogowych, ponieważ obszary te wymagają również precyzyjnego rozpoznawania ruchu. Ponadto czujnik może być stosowany w samochodowych systemach alarmowych ze względu na jego zdolność do wykrywania drgań i uderzeń w samochód. W razie wypadku drogowego – wykrywanego przez ekstremalnie ujemne wartości przyspieszenia (kolizja) lub niewłaściwy ruch obrotowy (dachowanie) – dane z czujnika mogą uruchomić automatyczny system alarmowy eCall.

Tags: navigation

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 427 600 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 91,6 mld euro (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej imformacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?