ESP® może zapobiec nawet 80 procentom wszystkich wypadków wywołanych poślizgiem
Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy interweniuje zwłaszcza w przypadku, gdy jezdnia jest mokra lub oblodzona, podczas omijania nieoczekiwanych przeszkód, takich jak zwierzęta na drodze, a także podczas zbyt szybkiego wjeżdżania w zakręt. ESP® na wyposażeniu samochodów pozwolił zapobiec nawet 80 procentom wypadków wywołanych poślizgiem. Łączy funkcje układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oraz układu zapobiegającego ślizganiu się kół napędowych podczas ruszania (ASR), ale może znacznie więcej. Wykrywa również wpadanie pojazdu w poślizg i aktywnie temu przeciwdziała.
Układ przeciwpoślizgowy, wykorzystując informacje o dynamice pojazdu, wykrywa, czy samochód porusza się w kierunku zamierzonym przez kierowcę. Jeśli istnieje rozbieżność, ESP® rozpoczyna interwencję. To może wydawać się proste, ale w rzeczywistości jest złożonym procesem. Kąt skrętu i kierunek jazdy są porównywane ze sobą za pomocą inteligentnych czujników 25 razy na sekundę. Jeśli wystąpią odchylenia, układ ESP® ogranicza moment obrotowy silnika i przyhamamowuje poszczególne koła. W ten sposób układ pomaga kierowcy zapobiegać zarzuceniu tyłu pojazdu lub poślizgowi skutecznie eliminując w zarodku wiele wypadków.
Przełom po teście łosia
Droga do upowszechnienia się ESP® była długa. Zaczęło się w latach osiemdziesiątych, początkowo od niezależnych projektów firm Bosch i Daimler-Benz, mających na celu osiągnięcie większej stabilności pojazdu. Od 1992 roku aż do czasu wprowadzenia rozwiązania na rynek, eksperci z obu firm współpracowali razem w ramach jednego ośrodka badawczego. Przełom pomógł osiągnąć legendarny test łosia w 1997 roku: podczas testu szwedzkiego magazynu motoryzacyjnego samochód Mercedes-Benz Klasy A przewrócił się, wykonując gwałtowny manewr omijania przeszkody. Mercedes-Benz zareagował na to od razu, wprowadzając układ ESP® jako standardowe wyposażenie swoich samochodów. Od tego czasu coraz więcej różnych marek stosowało w swoich pojazdach tego typu układ zapobiegający poślizgowi.
Mniej wypadków, mniej obrażeń, mniej ofiar śmiertelnych – także ustawodawcy docenili zalety ESP® i uczynili go obowiązkowym wyposażeniem pojazdów w wielu częściach świata. W Unii Europejskiej układ był wprowadzany stopniowo, początkowo od listopada 2011 rroku w nowych modelach samochodów osobowych i ciężarowych, a od 1 listopada 2014 roku we wszystkich nowo rejestrowanych samochodach osobowych i pojazdach użytkowych. Także w Argentynie, Australii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Ekwadorze, Izraelu, Japonii, Malezji, Nowej Zelandii, Rosji, Korei Południowej, Turcji i Stanach Zjednoczonych, układ przeciwpoślizgowy jest albo prawnie wymagany, albo dobrowolnie stosowany. Doświadczenia z Europy pokazują, że jeśli wzrośnie odsetek pojazdów wyposażonych w ESP®, to liczba wypadków spada.
Podstawa zautomatyzowanych jazd
„ESP® podniósł bezpieczeństwo jazdy na nowy poziom” – mówi Kröger. I to w różnych modelach pojazdów. Bosch oferuje układy ESP® odpowiednio dostosowane do wszystkich rodzajów napędu – od silników spalinowych po elektryczne, oraz do wszystkich klas pojazdów – od małych aut miejskich po ciężarówki. Nawet w przypadku jednośladów firma opracowała rodzaj ESP®. System kontroli stabilności motocykla MSC, który firma Boscha wprowadziła na rynek w 2013 roku, zapewnia najlepszą, możliwą stabilność we wszystkich sytuacjach na drodze i jest kolejnym pionierskim osiągnięciem w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Jednocześnie ESP® jest bazową technologią dla wielu systemów wspomagania kierowcy, a także dla zautomatyzowanych jazd, dzięki której Bosch realizuje swoją „wizję zero”. „Nowe lub sprawdzone technologie Bosch ostrzegają i wspierają kierowców w sytuacjach krytycznych. I coraz częściej są w stanie przejąć monotonne i męczące zadania. Dają nam możliwość dalszego zmniejszenia liczby wypadków i ofiar na drodze” – wyjaśnia Kröger. Czy to z kierowcą za kierownicą, czy bez niego, firma Bosch będzie także w przyszłości przyczyniała się do ograniczania liczby wypadków.