Suche

25 lat układu ESP® firmy Bosch: koniec z wpadaniem w poślizg

Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Przełom w zakresie bezpieczeństwa jazdy

  • W samej UE elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy uratował około 15 000 istnień ludzkich
  • Na całym świecie 82 procent wszystkich nowych samochodów osobowych jest wyposażonych w ochronę przed poślizgiem
  • Harald Kröger, członek zarządu Bosch: „Stworzenie ESP® było kamieniem milowym na drodze do naszej „wizji zero”, polegającej na wyeliminowaniu śmiertelnych ofiar wypadków komunikacyjnych”

Mokra droga i nagły manewr omijania – kiedyś taka sytuacja często kończyła się w rowie lub na barierkach, a nierzadko z ciężkimi obrażeniami lub ofiarami śmiertelnymi. 25 lat temu opracowano rozwiązanie, które wspomogło kierowców – elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP®. Został on wprowadzony po raz pierwszy przez firmy Bosch i Daimler-Benz w pojazdach Klasy S w 1995 roku. Od tego czasu ESP® utrzymuje samochody bezpiecznie na torze jazdy, również w przypadku krytycznych manewrów. Analitycy wypadków w firmie Bosch szacują, że w samej Unii Europejskiej układ antypoślizgowy uratował życie około 15 000 osób w ciągu ostatnich 25 lat, a także zapobiegł prawie pół miliona wypadków z obrażeniami ciała. Wraz z pasami bezpieczeństwa i poduszką powietrzną układ ESP® jest jednym z najważniejszych elementów ratujących życie w pojeździe. „Stworzenie układu stabilizacji toru jazdy było kamieniem milowym na drodze do naszej „wizji zero”, polegającej na wyeliminowaniu śmiertelnych ofiar wypadków komunikacyjnych” – mówi Harald Kröger, członek zarządu Bosch. „ESP® jest znakomitym przykładem tego, co rozumiemy przez nasze motto „Technologia bliżej nas”.

Innowacja pochodzi z 1995 roku, ale od tego czasu znacznie się zmieniła: Bosch stale modernizował swój układ przeciwpoślizgowy i do tej pory wyprodukował ponad 250 milionów układów ESP®. Trudno sobie wyobrazić nowoczesne samochody bez tego elektronicznego anioła stróża. Na całym świecie 82 procent wszystkich nowych pojazdów jest wyposażonych w ESP®. W 2017 roku liczba ta wynosiła 64 procent.

ESP® może zapobiec nawet 80 procentom wszystkich wypadków wywołanych poślizgiem

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy interweniuje zwłaszcza w przypadku, gdy jezdnia jest mokra lub oblodzona, podczas omijania nieoczekiwanych przeszkód, takich jak zwierzęta na drodze, a także podczas zbyt szybkiego wjeżdżania w zakręt. ESP® na wyposażeniu samochodów pozwolił zapobiec nawet 80 procentom wypadków wywołanych poślizgiem. Łączy funkcje układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oraz układu zapobiegającego ślizganiu się kół napędowych podczas ruszania (ASR), ale może znacznie więcej. Wykrywa również wpadanie pojazdu w poślizg i aktywnie temu przeciwdziała.

Układ przeciwpoślizgowy, wykorzystując informacje o dynamice pojazdu, wykrywa, czy samochód porusza się w kierunku zamierzonym przez kierowcę. Jeśli istnieje rozbieżność, ESP® rozpoczyna interwencję. To może wydawać się proste, ale w rzeczywistości jest złożonym procesem. Kąt skrętu i kierunek jazdy są porównywane ze sobą za pomocą inteligentnych czujników 25 razy na sekundę. Jeśli wystąpią odchylenia, układ ESP® ogranicza moment obrotowy silnika i przyhamamowuje poszczególne koła. W ten sposób układ pomaga kierowcy zapobiegać zarzuceniu tyłu pojazdu lub poślizgowi skutecznie eliminując w zarodku wiele wypadków.

Przełom po teście łosia

Droga do upowszechnienia się ESP® była długa. Zaczęło się w latach osiemdziesiątych, początkowo od niezależnych projektów firm Bosch i Daimler-Benz, mających na celu osiągnięcie większej stabilności pojazdu. Od 1992 roku aż do czasu wprowadzenia rozwiązania na rynek, eksperci z obu firm współpracowali razem w ramach jednego ośrodka badawczego. Przełom pomógł osiągnąć legendarny test łosia w 1997 roku: podczas testu szwedzkiego magazynu motoryzacyjnego samochód Mercedes-Benz Klasy A przewrócił się, wykonując gwałtowny manewr omijania przeszkody. Mercedes-Benz zareagował na to od razu, wprowadzając układ ESP® jako standardowe wyposażenie swoich samochodów. Od tego czasu coraz więcej różnych marek stosowało w swoich pojazdach tego typu układ zapobiegający poślizgowi.

Mniej wypadków, mniej obrażeń, mniej ofiar śmiertelnych – także ustawodawcy docenili zalety ESP® i uczynili go obowiązkowym wyposażeniem pojazdów w wielu częściach świata. W Unii Europejskiej układ był wprowadzany stopniowo, początkowo od listopada 2011 rroku w nowych modelach samochodów osobowych i ciężarowych, a od 1 listopada 2014 roku we wszystkich nowo rejestrowanych samochodach osobowych i pojazdach użytkowych. Także w Argentynie, Australii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Ekwadorze, Izraelu, Japonii, Malezji, Nowej Zelandii, Rosji, Korei Południowej, Turcji i Stanach Zjednoczonych, układ przeciwpoślizgowy jest albo prawnie wymagany, albo dobrowolnie stosowany. Doświadczenia z Europy pokazują, że jeśli wzrośnie odsetek pojazdów wyposażonych w ESP®, to liczba wypadków spada.

Podstawa zautomatyzowanych jazd

„ESP® podniósł bezpieczeństwo jazdy na nowy poziom” – mówi Kröger. I to w różnych modelach pojazdów. Bosch oferuje układy ESP® odpowiednio dostosowane do wszystkich rodzajów napędu – od silników spalinowych po elektryczne, oraz do wszystkich klas pojazdów – od małych aut miejskich po ciężarówki. Nawet w przypadku jednośladów firma opracowała rodzaj ESP®. System kontroli stabilności motocykla MSC, który firma Boscha wprowadziła na rynek w 2013 roku, zapewnia najlepszą, możliwą stabilność we wszystkich sytuacjach na drodze i jest kolejnym pionierskim osiągnięciem w zakresie bezpieczeństwa drogowego. Jednocześnie ESP® jest bazową technologią dla wielu systemów wspomagania kierowcy, a także dla zautomatyzowanych jazd, dzięki której Bosch realizuje swoją „wizję zero”. „Nowe lub sprawdzone technologie Bosch ostrzegają i wspierają kierowców w sytuacjach krytycznych. I coraz częściej są w stanie przejąć monotonne i męczące zadania. Dają nam możliwość dalszego zmniejszenia liczby wypadków i ofiar na drodze” – wyjaśnia Kröger. Czy to z kierowcą za kierownicą, czy bez niego, firma Bosch będzie także w przyszłości przyczyniała się do ograniczania liczby wypadków.

Tags: road safety, ESP

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 403 000 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2019). Według wstępnych danych finansowych, w 2019 roku spółka wygenerowała obrót w wysokości 77,9 miliarda euro. Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology.

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od roku 1992. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch Sp. z o.o.; Bosch Rexroth Sp. z o.o.; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o.; i sia Abrasives Sp. z o.o. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia ponad 7 400 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2018). W 2018 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót w wysokości 5,4 mld złotych. Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 410 000 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2018). W 2018 roku spółka wygenerowała obrót w wysokości 78,5 miliarda euro. Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów (Smart Homes), inteligentnych miast (Smart Cities) oraz zintegrowanej w sieci mobilności i zintegrowanego przemysłu. Wykorzystując swoje doświadczenie w technologii sensorów, oprogramowaniu i usługach, a także własną chmurę obliczeniową, Bosch oferuje swoim klientom zintegrowane rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest dostarczanie rozwiązań dla świata zintegrowanego w internecie. Innowacyjne produkty i usługi Bosch poprawiają jakość życia, jednocześnie budząc entuzjazm użytkowników. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas” Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 460 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż i produkcję, działalność badawczo-rozwojową i sprzedaż niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Bosch zatrudnia 68 700 pracowników w działach badań i rozwoju w 130 ośrodkach R&D na całym świecie.

Wciąż czegoś szukasz?