Suche

Pełne pole widzenia może uratować życie: Bosch wprowadza innowacyjną osłonę przeciwsłoneczną

Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Przezroczysta, cyfrowa osłona przeciwsłoneczna poprawia bezpieczeństwo i komfort kierowcy

  • Oślepiające światło słoneczne powoduje większość wypadków drogowych związanych z pogodą
  • Dzięki sztucznej inteligencji tylko te obszary na przezroczystym wyświetlaczu LCD, przez które kierowca jest oślepiany, zostają zaciemnione
  • Dr Steffen Berns: „Niektóre z prostych innowacji dają największy efekt - dzięki Virtual Visor firmy Bosch kierowcy mają pełne pole widzenia na drogę”
  • Cyfrowa osłona przeciwsłoneczna Bosch z nagrodą „Best of Innovation” na tagach CES® 2020

Wygląda dziś prawie dokładnie tak samo, jak 100 lat temu i służy do rzucania cienia na twarz kierowcy: osłona przeciwsłoneczna na przedniej szybie. Oślepiające światło słoneczne powoduje dwa razy więcej wypadków drogowych związanych z pogodą, niż mgła, śliska nawierzchnia czy inne warunki pogodowe. Amerykańska federalna agencja ds. Bezpieczeństwa drogowego i pojazdów (NHTSA) szacuje, ze co roku ma miejsce tysiące wypadków samochodowych związanych z oślepieniem słońcem. W Niemczech było ich 3 756 w 2018 roku (źródło: Federalny Urząd Statystyczny). Nawet jeśli tradycyjna osłona przeciwsłoneczna chroni kierowcę przed przeszkadzającym światłem, to jednak po opuszczeniu zasłania dużą część pola widzenia. Bosch oferuje rewolucyjne rozwiązanie – Virtual Visor, wyposażone w przezroczysty wyświetlacz LCD oraz kamerę skierowaną na kierowcę, które zastępuje tradycyjną osłonę przeciwsłoneczną w samochodzie. Dzięki inteligentnym algorytmom tylko obszar, z którego słońce oślepiałoby kierowcę, jest zaciemniany na wyświetlaczu. Reszta wyświetlacza pozostaje przezroczysta i widok drogi nie jest przysłaniany.

Niektóre z prostych innowacji dają największy efekt: dzięki Virtual Visor firmy Bosch kierowcy mają pełne pole widzenia na drogę. Zwłaszcza gdy kierowcy są oślepieni przez słońce świecące nisko rano i wieczorem, klasyczne osłony przeciwsłoneczne osiągają swoje granice. Stworzona przez Boscha cyfrowa osłona przeciwsłoneczna stanowi innowacyjne rozwiązanie tego problemu

mówi dr Steffen Berns, prezes Bosch Car Multimedia.

Virtual Visor firmy Bosch miał swoją światową premierę na targach CES 2020 w Las Vegas, gdzie został uhonorowany nagrodą „Best of Innovation”. Jury, w skład którego wchodzili projektanci, inżynierowie i członkowie mediów technicznych, przyznało innowacyjnej osłonie najwyższą ocenę w kategorii In-Vehicle Entertainment & Safety.

Inteligentna osłona przeciwsłoneczna na miarę XXI wieku

Virtual Visor wykorzystuje kamerę wewnątrz samochodu, aby śledzić twarz kierowcy podczas jazdy. Inteligentne algorytmy oparte na sztucznej inteligencji (AI) rozpoznają zarówno części twarzy, takie jak oczy, nos i usta, a także cień rzucany przez słońce na twarz kierowcy. Stale analizują to, gdzie patrzy kierowca, i przyciemniają niewielki obszar na wyświetlaczu, aby w cieniu pozostawały tylko jego oczy.

Odkryliśmy na wczesnym etapie projektowania, że kierowcy ustawiają swoje tradycyjne osłony przeciwsłoneczne tak, aby zawsze rzucały cień na oczy. W ten sposób tradycyjna osłona ogranicza często pole widzenia kierowcy. To rozpoznanie miało decydujące znaczenie dla naszej koncepcji Virtual Visor

mówi Jason Zink, ekspert techniczny Bosch w Ameryce Północnej i jeden ze współtwórców Virtual Visor.

W ten sposób narodził się pomysł zastosowania znanej technologii ciekłokrystalicznej LCD w celu selektywnego przyciemnienia poszczególnych obszarów wyświetlacza i tym samym zachowania jak największego pola widzenia kierowcy.

Innowacja z kosza na śmieci

Od fazy początkowej koncepcji po testy i prototypowanie – Virtual Visor to oddolne rozwiązanie typu Start-up, możliwe dzięki ustanowionej w Bosch kulturze innowacji. Pracownicy rozwijają własne pomysły nowych produktów, definiują właściwości, a także analizują potencjał rynku oraz techniczne i prawne aspekty wykonania. Następnie eksperci oceniają koncepcję i dopuszczają do dalszych etapów rozwoju.

W Bosch myślimy o kierowaniu i współpracy – z wyraźnym wpływem na kulturę innowacji. Zachęcamy naszych pracowników do działania na własną rękę i do realizacji pomysłów na nowe produkty

mówi Mike Mansuetti, prezes Bosch w Ameryce Północnej.

Tak również powstał Virtual Visor w ramach wewnętrznych działań innowacyjnych realizowanych przez trzyosobowy zespół inżynierów, który normalnie zajmuje się rozwiązaniami napędu. Zespół skupiony wokół Jasona Zinka opracował, po fazie koncepcyjnej, pierwszy prototyp, aby ubiegać się o wewnętrzne finansowanie swojego projektu.

Podobnie jak w przypadku wielu pomysłów, które wciąż znajdują się na bardzo wczesnym etapie rozwoju, na początku mieliśmy mało pieniędzy i innych zasobów. Pierwszy prototyp, którego użyliśmy do prezentacji naszej koncepcji, powstał ze starego wyświetlacza LCD, który znaleźliśmy w koszu na śmieci

wspomina Jason Zink, ekspert techniczny Bosch w Ameryce Północnej i jeden ze współtwórców Virtual Visor.

Pomysł i pierwszy prototyp były przekonujące: zespół zapewnił sobie wsparcie menedżerów jako mentorów i opracował bardziej zaawansowane wersje systemu. Dzisiaj Virtual Visor jest częścią portfolio prac projektowych działu Bosch Car Multimedia.

W firmie takiej jak Bosch, w której znikają granice między zakresami obowiązków i funkcjami, a wiedza specjalistyczna liczy się bardziej niż ranga czy hierarchia, innowacje mogą pojawić się w dowolnym miejscu przedsiębiorstwa. Chcemy dalej rozwijać to podejście w przyszłości

mówi Mike Mansuetti, prezes Bosch w Ameryce Północnej.

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od roku 1992. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch Sp. z o.o.; Bosch Rexroth Sp. z o.o.; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o.; i sia Abrasives Sp. z o.o. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia ponad 7 400 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2018). W 2018 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót w wysokości 5,4 mld złotych. Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 410 000 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2018). W 2018 roku spółka wygenerowała obrót w wysokości 78,5 miliarda euro. Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów (Smart Homes), inteligentnych miast (Smart Cities) oraz zintegrowanej w sieci mobilności i zintegrowanego przemysłu. Wykorzystując swoje doświadczenie w technologii sensorów, oprogramowaniu i usługach, a także własną chmurę obliczeniową, Bosch oferuje swoim klientom zintegrowane rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest dostarczanie rozwiązań dla świata zintegrowanego w internecie. Innowacyjne produkty i usługi Bosch poprawiają jakość życia, jednocześnie budząc entuzjazm użytkowników. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas” Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 460 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż i produkcję, działalność badawczo-rozwojową i sprzedaż niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Bosch zatrudnia 68 700 pracowników w działach badań i rozwoju w 130 ośrodkach R&D na całym świecie.

Wciąż czegoś szukasz?