Suche

Informacje prasowe #Biznes/ekonomia
udostepnij

Bosch: obroty i dochody za rok 2018 ponownie na rekordowym poziomie

  • Wzrost obrotów z działalności do 77,9 mld EUR
  • EBIT: 5,3 mld EUR; 6,9 procent od obrotu
  • Zautomatyzowana jazda: inwestycje w wysokości 4 mld EUR
  • Elektromobilność: obroty osiągną poziom 5 mld EUR w roku 2025
  • Sztuczna inteligencja: 4 000 specjalistów w dziedzinie SI do roku 2021

Stuttgart – Grupa Bosch odnotowuje kolejne sukcesy: pomimo trudnej koniunktury i słabego rozwoju rynków obroty i dochody koncernu za rok 2018 utrzymały ubiegłoroczny rekordowy poziom. Według wstępnych danych, w roku 2018 koncern Bosch wygenerował obrót z działalności w wysokości ok. 77,9 mld EUR. Na wyniki negatywnie wpłynęły efekty kursów wymiany walut, które wyniosły 2,1 mld EUR. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, obroty wzrosły o 4,3 procent. – Pomimo niesprzyjającej koniunktury Bosch dobrze sobie radził w 2018 roku. Zarówno obroty, jak i dochody utrzymały rekordowy poziom – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH, podczas prezentacji wstępnych wyników Grupy Bosch. – Jako lider innowacji kształtujemy transformację na naszych rynkach – zarówno pod względem technologicznym, jak i handlowym. Koncentracja na integracji z internetem przynosi korzyści – powiedział Denner. W 2018 roku koncern sprzedał ok. 52 mln produktów wyposażonych w opcję komunikowania się przez internet, o 37 procent więcej niż w roku poprzednim. EBIT (dochód przed odliczeniem podatków i odsetek) osiągnął w 2018 roku 5,3 mld EUR. Tym samym wyniesie on prawdopodobnie 6,9 procent od obrotu. – W 2019 roku, pomimo prawdopodobnie trudnej koniunktury, Bosch zamierza rozwijać się w tempie szybszym niż rynki na których prowadzi działalność oraz zabezpieczyć wysokie dochody – powiedział prof. dr Stefan Asenkerschbaumer, zastępca prezesa zarządu spółki Bosch oraz dyrektor ds. finansowych. – Chcemy umacniać naszą konkurencyjność we wszystkich sektorach, co pozwoli nam zwiększyć przewagę technologiczną, a także sfinansować naszą przyszłość.

Automatyzacja I: nakłady w wysokości 4 mld EUR

Głównym obszarem prowadzonych prac badawczo-rozwojowych jest zautomatyzowana jazda. Do celu, jakim jest bezwypadkowa jazda, Bosch podąża dwiema ścieżkami. Po pierwsze rozwijając układy wspomagające, które umożliwią częściową automatyzację jazdy w samochodach prywatnych (poziom automatyzacji 2 i 3). Bosch jest w tym segmencie liderem technologii, a także liderem rynku. Jeszcze w tym roku koncern planuje osiągnąć ze sprzedaży układów wspomagających obroty w wysokości 2 mld EUR. Druga ścieżka rozwoju to samochody bez kierowcy, które pojawią się na początku przyszłej dekady (poziom automatyzacji 4 i 5). – Samochody bez kierowcy będą przełomowe dla obszaru indywidualnej mobilności. Umożliwią bowiem powstanie dysruptywnych modeli biznesowych takich jak zautomatyzowane taksówki oraz mobilność wahadłowa – powiedział Denner. Ze względu na złożoność technologii prezes Grupy Bosch jest zdania, że automatyzacja stanie się głównym obszarem inwestycji: – Tylko do 2022 roku nasze nakłady wyniosą tutaj 4 mld EUR. – W firmie Bosch rozwojem zautomatyzowanej jazdy zajmuje się obecnie blisko 4 000 konstruktorów.

Automatyzacja II: kompleksowy ekosystem usług dla mobilności

Potencjał rynkowy dla zautomatyzowanej jazdy jest ogromny i wszechstronny. Do roku 2030 transport osobowy wzrośnie o 50 procent w porównaniu do roku 2015 (źródło: ITF). Według analityków, w kolejnej dekadzie wartość rynku sprzętu i oprogramowania w segmencie zautomatyzowanej jazdy wyniesie około 60 mld USD (źródło: Roland Berger). Już w roku 2025 na świecie będzie już 2,5 miliona busów do przewozu osób dostępnych na żądanie, w większości będą to pojazdy bez kierowców (źródło: Roland Berger). Obroty z systemów Sharingu mają wzrosnąć do roku 2035 do prawie 160 mld USD (źródło: BCG). Dla tego rodzaju mobilności Bosch będzie oferował zarówno odpowiednią technologię, jak i usługi. Ekosystem usług dla mobilności Bosch już dziś obejmuje takie usługi jak rezerwacja, płatności, parkowanie, ładowanie, zarządzanie konserwacja oraz Infotainment. W skład usług wchodzi także Convenience Charging – zintegrowane rozwiązanie do nawigacji i ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwszym klientem seryjnym jest niemiecki producent pojazdów elektrycznych, firma Sono Motors. – Dzięki naszym zintegrowanym rozwiązaniom elektromobilność staje się bardziej przydatna w codziennym życiu – powiedział Denner.

Elektryfikacja I: wiodąca pozycja na masowym rynku

W roku 2018 Bosch zakończył 30 projektów związanych z elektromobilnością o wartości kilku miliardów euro. Do roku 2025 koncern zwiększy swoje obroty w dziedzinie elektromobilności aż dziesięciokrotnie, do 5 mld EUR. – Pragniemy osiągnąć status lidera masowego rynku elektromobilności – oświadczył Denner. Bosch jest jedynym przedsiębiorstwem, które prowadzi tak wszechstronną działalność w obszarze elektromobilności. Bosch elektryfikuje wszystkie pojazdy: od rowerów do samochodów ciężarowych. Już dziś po drogach całego świata porusza się ponad milion pojazdów wyposażonych w komponenty elektryczne lub hybrydowe produkcji Bosch. – W przyszłości nie będzie samochodów elektrycznych, które nie byłyby wyposażone w technologię Bosch – dodał Denner. Dotyczy to w szczególności największego na świecie rynku elektromobilności w Chinach. Tam Bosch jest już liderem rynku w segmencie samochodów osobowych. Niedawno Bosch podpisał umowę o współpracy strategicznej w obszarze zautomatyzowanej i zelektryfikowanej jazdy z chińskim producentem samochodów elektrycznych, firmą NIO. W 2019 roku w Chinach rozpocznie się także produkcja seryjna e-axle – wyjątkowo kompaktowego napędu dla samochodów elektrycznych. Kilka tygodni temu ruszyła produkcja wielkoseryjna innowacyjnego akumulatora 48V. Już w 2030 roku na całym świecie około 20procent nowych pojazdów będzie częściowo zelektryfikowanych w systemie 48V.

Elektryfikacja II: zelektryfikowany transport towarów

Do roku 2030 światowy transport towarów wzrośnie prawie dwukrotnie (źródło: ITF). – Chcemy, aby ruch samochodów ciężarowych nie był obciążeniem dla klimatu ani jakości powietrza. Także w tym przypadku kluczem jest elektryfikacja – powiedział Denner. Już w 2030 roku co czwarty nowy samochód użytkowy będzie przynajmniej częściowo zelektryfikowany, w Chinach zaś prawie co trzeci. Skorzysta na tym także Bosch. Portfolio produktów koncernu w segmencie bezemisyjnego przewozu towarów obejmuje: napędy 36 V do rowerów cargo, napędy elektryczne do lżejszych pojazdów użytkowych takich jak Streetscooter, napędy elektryczne e-axle dla lekkich i ciężkich transporterów, zelektryfikowane osie do naczep, a w przyszłości także napędy z ogniwami paliwowymi dla samochodów ciężarowych o masie 40 ton. – Częściowa lub pełna elektryfikacja, akumulatory czy ogniwa paliwowe – jesteśmy gotowi na wyzwania rynku – podkreślił prezes Grupy Bosch.

Sztuczna inteligencja I: kluczowa kompetencja dla koncernu Bosch

Najważniejszą z kluczowych kompetencji w przyszłości będzie zdaniem Dennera wykorzystanie sztucznej inteligencji (SI) na skalę przemysłową: – Do połowy przyszłej dekady wszystkie produkty Bosch będą wyposażone w sztuczną inteligencję lub też będą z jej pomocą projektowane i wytwarzane. Wprawdzie amerykańskie i chińskie firmy dominują obecnie w segmencie sztucznej inteligencji w obszarze dóbr użytkowych – przyznaje prezes Bosch. – Jednak bez wiedzy w dziedzinach takich jak transport, przemysł czy wyposażenie techniczne budynków ich potencjał pozostaje w tyle za przemysłowym wykorzystaniem sztucznej inteligencji. – Dlatego, według Dennera, Bosch stawia sobie tutaj ambitne cele: – Jako lider innowacji chcemy się doskonalić w obszarze sztucznej inteligencji i znaleźć się w gronie najlepszych. Aby to osiągnąć, do 2021 roku Bosch planuje zwiększyć liczbę specjalistów w dziedzinie SI aż czterokrotnie, z obecnie 1 000 do 4 000 osób.

Sztuczna inteligencja II: sukcesy w kosmosie i na drogach

Pracownicy Bosch Center for Artificial Intelligence pracują aktualnie przy realizacji blisko 150 projektów. Jednym z nich jest system czujników SoundSee. – Algorytm SoundSee wykorzystuje uczenie maszynowe, aby usłyszeć awarię – wyjaśnił Denner. Ma ona precyzyjnie prognozować przestoje maszyn oraz redukować koszty konserwacji, a także pomagać zwiększyć wydajność. Już w maju tego roku zostanie ona zastosowana w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Komercyjne zastosowania SI możliwe są według Bosch w przemyśle, zarządzaniu budynkami oraz motoryzacji. Kolejnym przykładem postępów w dziedzinie sztucznej inteligencji jest wielofunkcyjna kamera do zautomatyzowanej jazdy, łącząca algorytmy przetwarzania obrazu z metodami SI, dzięki czemu potrafi ona „widzieć” np. pieszych i rozpoznawać oraz przewidywać ich zachowanie.

Podnoszenie kwalifikacji: Learning Company i „Bosch Tube”

Co roku Bosch inwestuje około 250 mln EUR w podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników. Pracownicy mają do wyboru 19 000 programów szkoleniowych. Celem jest tutaj rozwijanie wiedzy i pomoc pracownikom we wdrażaniu się w nowe obszary działalności. Inicjatywa „Bosch Learning Company” integruje w tym celu naukę z codzienna pracą. Nowe oferty szkoleniowe, jak np. kursy wideo lub aplikacje szkoleniowe na urządzenia mobilne uzupełniają klasyczne szkolenia stacjonarne. – Bosch Learning Company wzmacnia poczucie własnej odpowiedzialności uczącego się i wspiera samodzielną naukę – mówił Denner. – Nową inicjatywą jest „Bosch Tube”, czyli YouTube dla pracowników Bosch. Mogą oni tworzyć tutoriale wideo i publikować je w Bosch Tube. Znajdą tam także wszystkie filmy szkoleniowe.

Działalność Grupy Bosch w 2018 roku w poszczególnych sektorach

W 2018 roku wszystkie jednostki biznesowe koncernu Bosch rozwijały się pozytywnie. Obroty sektora Mobility Solutions ponownie znacznie przekroczyły wynik światowej produkcji samochodów. Według wstępnych danych, obroty wzrosły o 2,3 procent do 47 mld EUR. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost obrotów wyniósł 4,7 procent. Sektor Consumer Goods odnotował obroty w wysokości 17,8 mld EUR. Oznacza to spadek o 3,2 procent. Silne efekty różnic kursów wymiany walut oraz duża presja cenowa na najważniejszych rynkach wpłynęły negatywnie na rozwój sytuacji spółki BSH Hausgeräte GmbH oraz Bosch Power Tools. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty sektora wzrosły o 0,9 procent. Najsilniejszy wzrost obrotów odnotował sektor Industrial Technology, w którym wyniósł on 8,9 procent, osiągając wartość 7,4 mld EUR. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost wyniósł 11 procent. Jest to przede wszystkim zasługa dalszego pozytywnego rozwoju działu branżowego Drive and Control Technology. Bosch planuje obecnie sprzedaż należącej do sektora Industrial Technology branży maszyn opakowaniowych. Sektor Energy and Building Technology osiągnął obroty w wysokości 5,5 mld EUR. Wzrost w wysokości 2,5 procent odpowiada wzrostowi w wysokości 4,7 procent liczonemu z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut.

Działalność Grupy Bosch 2018 w poszczególnych regionach

W Europie, Bosch obroty koncernu osiągnęły 41 mld EUR, co oznacza wzrost o 2,1 procent (3,7 procent z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut). W Ameryce Północnej obroty wzrosły do 12,3 mld EUR. Oznacza to wzrost o 7,9 procent liczony z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, oraz wzrost nominalny w wysokości 2,8 procent. Pozytywny wpływ na zwiększenie obrotów miała w tym regionie przede wszystkim branża motoryzacyjna. W Ameryce Południowej obroty utrzymały się na poziomie z roku poprzedniego. Decydujący wpływ miały tutaj silne negatywne efekty różnic kursów wymiany walut w Brazylii i Argentynie, przez co nominalnie obroty zmalały o 7,8 procent, do 1,4 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty wzrosły o 8,9 procent). W regionie Azji i Pacyfiku oraz Afryce Grupa Bosch zwiększyła swoje obroty o 0,4 procent, do 23,2 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost wyniósł 3,1 procent). Udział tego regionu w obrocie całkowitym Grupy wynosi już prawie 30 procent.

Zatrudnienie: liczba pracowników rośnie o 7 800 osób

Na dzień 31.12.2018 Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie ok. 410 000 pracowników, czyli ok. 7 800 osób więcej niż w roku poprzednim. Bosch zwiększył zatrudnienie przede wszystkim w regionie Europy oraz Azji i Pacyfiku. Bosch w dalszym ciągu intensywnie poszukuje specjalistów w dziedzinie IT i oprogramowania.

Prognoza na rok 2019: konieczność zapewnienia wysokiego dochodu

Koncern Bosch prognozuje, że światowy wzrost gospodarki wyniesie w 2019 roku ok. 2,3 procent. – Nasza umiarkowana prognoza jest pochodną wielu trendów geopolitycznych, takich jak niepewne konsekwencje Brexitu czy konflikty handlowe. Nastroje konsumenckie oraz inwestycyjne psuje dodatkowo agresywny protekcjonizm przejawiający się nakładaniem ceł wyrównawczych lub wypowiedzeniem umów o wolnym handlu – wyjaśnił dyrektor ds. finansowych. Niezależnie od tego, Bosch także w tym roku zamierza rozwijać się w tempie szybszym niż najważniejsze rynki na których prowadzi działalność oraz utrzymać wysoki poziom dochodów pomimo znacznych nakładów inwestycyjnych.

Zestawienie najważniejszych wskaźników ekonomicznych znajdą Państwo tutaj.

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 427 600 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 91,6 mld euro (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej imformacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?