Suche

Informacje prasowe #Mobilność
udostepnij

Światowa premiera: Bosch i Daimler uzyskują zgodę na parkowanie bez kierowcy i bez nadzoru człowieka

  • Automated valet parking jest pierwszą na świecie w pełni zautomatyzowaną funkcją parkowania bez kierowcy (SAE Level 4)[1], która została dopuszczona przez władze
  • Codzienne użytkowanie systemu na parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie
  • Zautomatyzowany system parkowania odbiera i dostarcza pojazd w sposób całkowicie niezależny
  • Bosch dostarcza infrastrukturę, natomiast Daimler rozwiązania techniczne w pojazdach
  • Specjalne zezwolenie wydane przez władze administracyjne regionu Stuttgartu w ścisłej współpracy z ministerstwem transportu Badenii-Wirtembergii po dokonaniu oceny przez TÜV Rheinland
Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Firmy Bosch i Daimler uzyskały zgodę odpowiednich władz w Badenii-Wirtembergii na zastosowanie zautomatyzowanego systemu parkowania na wielopoziomowym parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Zautomatyzowane usługi parkowania są dostępne za pośrednictwem aplikacji na smartfonie i nie wymagają udziału kierowcy. To sprawia, że jest to pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana funkcja parkowania odpowiadająca poziomowi SAE Level 4[1], oficjalnie zatwierdzona do codziennego użytku.

Ta decyzja władz pokazuje, że innowacje takie jak automatyczne parkowanie samochodu są możliwe do realizacji w pierwszej kolejności w Niemczech. Jazda i parkowanie bez kierowcy są ważnymi elementami przyszłej mobilności. Zautomatyzowany system parkowania pokazuje, jak daleko już jesteśmy na tej ścieżce rozwoju.

mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Robert Bosch GmbH.

Zgoda władz Badenii-Wirtembergii stanowi precedens dla uzyskiwania w przyszłości zgody na usługi parkingowe w garażach na całym świecie. Jako pionier w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy samochodu, torujemy naszym projektem drogę wprowadzenia usługi automated valet parking do masowego stosowania w przyszłości.

mówi dr Michael Hafner, szef technologii napędów i zautomatyzowanej jazdy w Daimler AG.

Bez ryzyka: dwóch partnerów ze wspólnym celem

Od samego początku najważniejszym priorytetem firm Bosch i Daimler było bezpieczeństwo usługi parkowania bez kierowcy. Jako, że nie ma jeszcze oficjalnego procesu zatwierdzania zautomatyzowanych funkcji jazdy, które nie wymagają zupełnie udziału kierowcy, projekt od samego początku był nadzorowany przez lokalne władze – główny urząd rejencji w Stuttgardzie i ministerstwo transportu Badenii-Wirtembergii wraz z ekspertami z niemieckiego urzędu certyfikacji TÜV Rheinland. Ich celem była ocena bezpieczeństwa działania rozwiązań technicznych, zastosowanych w samochodach i na parkingu.

Rezultatem jest kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa z odpowiednimi kryteriami testowania i dopuszczania, które można stosować także poza tym projektem pilotażowym. W tej koncepcji twórcy określili, w jaki sposób pojazd bez kierowcy wykrywa na swojej drodze pieszych i inne samochody oraz zatrzymuje się w sposób pewny przed przeszkodą. Wprowadzili także bezpieczną komunikację między wszystkimi elementami systemu i niezawodną aktywację manewru parkowania.

Technika umożliwiająca parkowanie bez kierowcy

Jak wygląda proces parkowania? Wjedź na parking, wysiądź z auta i odeślij je na miejsce parkingowe, dotykając ekranu smartfonu – automatyczne parkowanie samochodu nie wymaga udziału kierowcy. W czasie gdy kierowca opuszcza parking, samochód przejeżdża do wyznaczonego miejsca i parkuje. Dokładnie w ten sam sposób samochód powraca do miejscu odbioru. Proces ten opiera się na wzajemnej zależności między inteligentną infrastrukturą parkingową dostarczaną przez Bosch i techniką samochodową pochodzącą od Mercedesa. Czujniki Bosch monitorują na parkingu korytarz jazdy oraz jego otoczenie i dostarczają informacji niezbędnych do kierowania pojazdem. Technika w samochodzie przekształca polecenia z infrastruktury na manewry jazdy. W ten sposób samochody mogą nawet wjeżdżać na rampy i zjeżdżać, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd zatrzymuje się natychmiast.

Kamienie milowe projektu

Firmy Bosch i Daimler rozpoczęły opracowywanie w pełni zautomatyzowanego parkowania bez udziału kierowcy w 2015 r. Latem 2017 r. ich pilotażowe rozwiązanie na parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie osiągnęło ważny etap: automatyczne parkowanie samochodu w rzeczywistych warunkach zostało zaprezentowane po raz pierwszy publiczności. Po tej premierze nastąpiła intensywna faza testów i uruchomień. Od 2018 r. goście odwiedzający muzeum mogą korzystać z usługi parkowania na żywo, w towarzystwie wyszkolonego personelu zabezpieczającego, i dzielić się swoim doświadczeniem. Jednym z aspektów projektu pilotażowego było testowanie koncepcji oświetlenia w pojazdach. Turkusowe oświetlenie wskazuje, że pojazd znajduje się w zautomatyzowanym trybie jazdy i informuje w ten sposób przechodniów i innych użytkowników drogi, że pojazd porusza się samodzielnie. Spostrzeżenia uzyskane z tych testów znalazły odzwierciedlenie w niedawno wydanej normie SAE 3134. Uzyskanie ostatecznej zgody od władz jest kolejnym ważnym kamieniem milowym dla firm Bosch i Daimler: wkrótce zainteresowane strony będą mogły zapoznać się na żywo z innowacyjną usługą parkowania w codziennej eksploatacji parkingu w Muzeum Mercedes-Benz, bez dodatkowego nadzoru ze strony kierowcy zabezpieczającego.

[1] SAE Level 4: jazda bez kierowcy na ogranicznym geograficznie obszarze określona w klasyfikacji autonomiczności pojazdów SAE J 3016

ODWIEDŹ STOISKO BOSCH NA TARGACH IAA 2019 we Frankfurcie: nowa koncepcja mobilności i uczynienie jej bezpieczną, zrównoważoną i fascynującą, na ile to możliwe – oto cel, jaki postawił sobie Bosch. Na poziomie technicznym firma chce osiągnąć te cele poprzez personalizację, automatyzację, łączność sieciową i elektryfikację. Podczas targów IAA 2019 Bosch zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania, które sprawią, że jazda będzie bezpieczniejsza i bardziej efektywna, mobilność będzie dostępna na żądanie, a samochody zamienią się w asystentów osobistych.

KONFERENCJA PRASOWA BOSCH: wtorek, 10 września 2019 r., w godzinach od 12:55 do 13:10 (czasu lokalnego), spotkanie z dr. Volkmarem Dennerem, prezesem zarządu Robert Bosch GmbH i dr. Stefanem Hartungiem, przewodniczącym sektora biznesowego Mobility Solutions, na stoisku Bosch C02 w hali 8.

ŚLEDŹ PROFIL Bosch IAA 2019 na www.bosch-iaa.de i na Twitterze: #BoschIAA

Tags: parking

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 427 600 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 91,6 mld euro (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej imformacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?