Las Vegas – Internet rzeczy (IoT) w coraz większym stopniu zmienia świat. Na targach CES 2019 odbywających się w Las Vegas firma Bosch zaprezentuje możliwości, jakie już dziś oferuje IoT. Od samochodu koncepcyjnego do przewozu osób, który pozwoli zrealizować wizję mobilności przyszłości, poprzez zintegrowane z internetem lodówki, które udzielają użytkownikowi wskazówek dotyczących przechowywania żywności, aż po inteligentne kosiarki z funkcją samodzielnego uczenia się – tak szeroką paletę rozwiązań zaprezentuje koncern na największych na świecie targach elektroniki użytkowej. – Bosch bardzo wcześnie dostrzegł ogromną szansę, jaką niesie ze sobą IoT. Od ponad dziesięciu lat aktywnie współtworzymy świat zintegrowany w internecie – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu spółki Bosch. – Dziś jesteśmy wiodącym przedsiębiorstwem IoT oraz konsekwentnie rozbudowujemy nasze kompetencje w obszarach oprogramowania oraz IT. – Koncern zrealizował już ponad 270 projektów IoT w dziedzinach takich jak mobilność, Smart Home, Smart Cities czy rolnictwo, korzystając przy tym z własnej chmury obliczeniowej. Liczba czujników i urządzeń zintegrowanych z internetem za pośrednictwem Bosch IoT Suite wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o blisko 40%, do 8,5 mln sztuk.
Kluczem do dalszego wzrostu i rozwijania nowych możliwości biznesowych w obszarze IoT jest sztuczna inteligencja (SI), którą Bosch aktywnie rozwija. – Potencjał IoT wykorzystamy najlepiej, jeśli połączymy ze sobą obie domeny – IoT oraz SI – i będziemy je dalej rozwijać – mówi Heyn. Istnieje bowiem pomiędzy nimi wzajemna zależność: – IoT potrzebuje inteligencji. Zbieranie danych przy wykorzystaniu urządzeń zintegrowanych z internetem może znacząco przyspieszyć rozwój sztucznej inteligencji – mówi Heyn. – Dopiero dzięki sztucznej inteligencji produkty zintegrowane z internetem stają się inteligentne i uczą się wyciągać wnioski. Nasze podejście ma na celu przede wszystkim osiągnięcie konkretnych korzyści w codziennym życiu – więcej czasu, wyższy poziom bezpieczeństwa, większą efektywność lub komfort. – Jako jeden z przykładów Heyn wymienia wizyjny system detekcji pożaru: kamery dozorowe wykorzystują inteligentną analizę obrazu, umożliwiając wykrycie pożaru w ciągu paru sekund – jeszcze zanim podwyższona temperatura czy dym zostaną wykryte przez czujki pożarowe. Dzięki temu pożary są wykrywane znacznie wcześniej niż w przypadku standardowych systemów sygnalizacji ognia lub dymu, a zyskane w ten sposób cenne minuty pozwalają ratować życie i chronić mienie.
Kolejnym kluczem na drodze do sukcesu w czasach IoT jest współpraca. Tutaj Bosch stawia zarówno na tradycyjnych partnerów, ale także nowych graczy na rynku. Niedawno zainicjowana współpraca z kanadyjskim operatorem platformy Mojio przyniosła już efekty w postaci pierwszej zintegrowanej oferty IoT dla samochodów zintegrowanych z internetem: specjalny algorytm Bosch precyzyjnie rozpoznaje czas, miejsce i dotkliwość skutków wypadku. Za pośrednictwem chmury obliczeniowej Mojio dane są bezzwłocznie przekazywane do centrali alarmowej Bosch. Ta zaś automatycznie wysyła na miejsce odpowiednie służby. Przez aplikację Mojio lub SMS wysyłana jest równocześnie wiadomość na wcześniej zdefiniowane numery SOS. – Razem z Mojio integrujemy samochody z chmurą obliczeniową. Dzięki temu odpowiednie służby szybciej niż do tej pory mogą dotrzeć na miejsce wypadku – powiedział na targach CES Mike Mansuetti, prezes Bosch North America. Rozwiązanie alarmowe IoT zostanie od połowy roku udostępnione w Ameryce Północnej i Europie prawie milionowi kierowców.