Suche

Informacje prasowe #Grupa Bosch
udostepnij

Bosch Tech Day 2025: Bosch inwestuje w sztuczną inteligencję

Firma przewiduje wzrost sprzedaży dzięki wykorzystaniu AI w technologiach wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy

  • Bosch zainwestuje ponad 2,5 mld euro w rozwój sztucznej inteligencji do końca 2027 roku.
  • Firma do 2035 roku zamierza osiągnąć sprzedaż przekraczającą 10 mld euro dzięki rozwiązaniom w zakresie wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy, opartych na tej technologii.
  • Stefan Hartung: „Rozwój AI pozwala na szybsze wprowadzanie innowacji i ich komercjalizację”.
  • Bosch rewolucjonizuje produkcję dzięki zastosowaniu agentów AI w technologii przemysłowej.
  • Bosch jest liderem w Europie pod względem liczby patentów i zgłoszeń patentowych związanych ze sztuczną inteligencją.
Anna Markowska

Anna Markowska

X

Bosch przyjmuje, że postęp związany ze sztuczną inteligencją (AI) przyczyni się do rozwoju rozwiązań proponowanych przez firmę. Do końca 2027 roku koncern technologiczny zainwestuje w ten obszar ponad 2,5 mld euro. Sztuczna inteligencja pozwoli na szybsze wdrażanie innowacji i wzrost liczby oferowanych produktów i usług Bosch – dzięki niej możliwe będzie większe bezpieczeństwo jazdy zautomatyzowanej, niezawodność procesów produkcyjnych i uproszczenie codziennego życia konsumentów, zarówno zawodowego, jak i prywatnego.

„Rozwój sztucznej inteligencji daje nam nowe możliwości, przyspiesza ona wdrażanie innowacji i prowadzenie biznesu” – powiedział Stefan Hartung, prezes zarządu Bosch. Bosch był jedną z pierwszych firm, która wdrożyła AI, co w połączeniu ze specjalistyczną wiedzą przyczyniło się do wyraźnej przewagi na rynku. W ciągu ostatnich pięciu lat koncern wystąpił o opatentowanie ponad 1500 rozwiązań z wykorzystaniem AI, co czyni go jednym z liderów w Europie.

Bosch chce wykorzystać zalety płynące z AI między innymi w obszarze wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy. Choć rozkwit tego rynku jeszcze przed nami, to firma nie ma wątpliwości, że zautomatyzowana jazda to temat przyszłości. Bosch już teraz oferuje odpowiednie rozwiązania, a według prognoz do połowy przyszłej dekady sprzedaż oprogramowania, technologii czujników, komputerów o wysokiej wydajności i komponentów sieciowych podwoi się i osiągnie wartość ponad 10 mld euro. AI jest wykorzystywana w zautomatyzowanej jeździe do wizualizacji otoczenia wokół pojazdu i planowania trasy. Dzięki temu system przewiduje zachowanie innych uczestników ruchu i podpowiada kolejne działania, aby pasażerowie bezpiecznie dotarli do celu. AI zwiększa nie tylko bezpieczeństwo, ale także znacząco skraca czas opracowania nowych produktów.

Bosch gromadzi dane z czujników w unikalnej bazie, dzięki czemu możliwe jest szybsze i bardziej efektywne szkolenie generatywnej sztucznej inteligencji. To z kolei przyczynia się do tworzenia bardziej niezawodnych asystentów jazdy i funkcji zautomatyzowanego prowadzenia w przyszłości.

Gdy AI rozmawia z AI

W produkcji Bosch koncentruje się już na kolejnym etapie rozwoju sztucznej inteligencji: agentach AI (agentic AI), czyli asystentach zdolnych do podejmowania własnych decyzji i działań. „Agenci mogą dać AI impuls podobny do tego, jaki smartfon dał internetowi” – powiedziała Tanja Rueckert, członkini zarządu Bosch.

Rewolucyjna technologia pozwala na równoległe działanie różnych procesów. Kilka agentów AI może tworzyć zespół, system wieloagentowy nadzorowany przez ludzi lub koordynującego agenta. Bosch już teraz korzysta z tej możliwości w swoich zakładach – systemy wieloagentowe monitorują urządzenia produkcyjne, prognozują konieczność konserwacji i optymalizują planowanie pracy personelu. „Osiągnęliśmy kolejny poziom. Rezultatem jest redukcja nieplanowanych przestojów i ogólny wzrost produktywności” – powiedziała Rueckert.

Bosch wykorzystuje wiedzę w zakresie agentów AI nie tylko we własnych zakładach, ale także dzieli się nią z innymi firmami. Koncern opracowuje platformę, która pozwoli na tworzenie własnych systemów wieloagentowych, nawet przy minimalnej wiedzy programistycznej. Celem jest zwiększenie efektywności produkcji, obniżenie kosztów oraz umożliwienie elastycznego dostosowywania się do wymagań rynkowych. Takie zintegrowane i skoordynowane podejście może przynieść oszczędności sięgające milionów euro. Rozwiązanie będzie dostępne jesienią 2025 roku.

Bosch wykorzystuje AI do tworzenia technologii „bliżej nas”

Bosch korzysta z AI do wdrażania innowacji w wielu innych obszarach poza produkcją przemysłową czy zautomatyzowaną jazdą. Stworzył np. inteligentną kołyskę Bosch Revol, która monitoruje funkcje życiowe dziecka takie jak tętno i oddech, rower elektryczny AI z kontrolującą zasięg funkcją Range Control, a także kuchenne rozwiązanie – piekarnik Bosch Series 8, który rozpoznaje około 80 potraw i automatycznie dobiera optymalną metodę gotowania i temperaturę. Teraz sztuczna inteligencja ułatwi także prace remontowe: skaner ścian pozwoli zajrzeć do ich wnętrza i wykryje przewody elektryczne, metalowe belki i puste przestrzenie.

Akademia przygotowuje pracowników Bosch do wykorzystywania AI

Bosch inwestuje także w rozwój swoich pracowników i przeprowadza szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji w Akademii AI. Od 2019 roku przeszkolono ponad 65 000 osób, a obecnie blisko 5 000 specjalistów AI pracuje nad inteligentnymi rozwiązaniami w firmie. Umiejętności związane ze sztuczną inteligencją będą w przyszłości niezbędne na rynku pracy, nie tylko w Bosch. „Już teraz widzimy, że społeczeństwa, które nie mają kompetencji w zakresie AI, zostaną wyprzedzone przez globalną konkurencję” – stwierdził Hartung. Wielu ludzi już dostrzega znaczenie AI: według Bosch Tech Compass 80% respondentów na świecie zamierza przejść szkolenia z AI, a około ⅔ popiera wprowadzenie nauki o sztucznej inteligencji jako przedmiotu szkolnego. W Polsce 66% osób wierzy, że AI stanie się dominującą technologią w nadchodzącej dekadzie. Bosch jest dobrze przygotowany na tę erę.

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”

Kontakt dla mediów w Polsce:

Anna Markowska

Starszy Specjalista ds. PR

+48 532 560 259; Anna.Markowska@pl.bosch.com

Grupa Bosch jest obecna w Polsce od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. Zatrudnia ponad 9 700 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2024). W 2024 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 7,5 mld zł. Łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 13,2 mld zł. W Polsce zlokalizowanych jest osiem fabryk, cztery centra badawczo-rozwojowe, Bosch Digital Hub - centrum kompetencyjne IT oraz zespoły i centra usług wspólnych Grupy Bosch. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska www.linkedin.com/company/bosch-polska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 417 900 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2024). W 2024 roku globalne obroty ze sprzedaży koncernu wyniosły 90,3 mld euro. Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Celem firmy jest wykorzystanie technologii do kształtowania uniwersalnych trendów, takich jak automatyzacja, elektryfikacja, digitalizacja, łączność i zorientowanie na zrównoważony rozwój. Dywersyfikacja branżowa i regionalna firmy Bosch wzmacnia jej innowacyjność i pozycję. Koncern wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie sensorów, oprogramowania i usług, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Doświadczenie z obszaru integracji sieciowej i sztucznej inteligencji umożliwia firmie opracowywanie i wytwarzanie przyjaznych użytkownikowi produktów. Tworząc technologię, która jest „bliżej nas”, Bosch dąży do poprawy jakości życia i ochrony zasobów naturalnych. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 490 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia ok 86 900 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz