Suche

Informacje prasowe #Technika motoryzacyjna
udostepnij

Bosch prezentuje nowy system wspomagania motocyklisty oparty na technologii radarowej

KTM pierwszym producentem, który wdroży innowacyjne rozwiązania

  • Bosch zaprezentował sześć nowych funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy opartych na technologii radarowej.
  • KTM jako pierwszy producent wprowadza nowe wspomagające kierowcę funkcje, które wykorzystują przedni radar.
  • Według badań przeprowadzonych przez Bosch nowe systemy mogłyby zapobiec nawet co szóstemu wypadkowi na niemieckich drogach.
Anna Markowska

Anna Markowska

X

Bosch dzięki swoim rozwiązaniom zwiększa bezpieczeństwo kierowców motocykli: firma zaprezentowała sześć nowych systemów wspomagania opartych na technologii radarowej, a pięć z nich to światowe nowości. Według przeprowadzonych przez Bosch badań nad wypadkami nowe systemy mogą zapobiec nawet co szóstemu wypadkowi na niemieckich drogach – poprzednie systemy pomagały nie dopuścić do jednej na siedem kolizji. Bosch zrewolucjonizował rynek motocykli już w 2020 roku dzięki wprowadzeniu funkcji wsparcia dla motocyklistów. Spośród sześciu nowych funkcji cztery zostaną zastosowane w nowym modelu wiodącego europejskiego producenta motocykli KTM. Ich prezentacja jest zaplanowana na listopad 2024 roku, a produkcja ma się rozpocząć w 2025 roku.

„Celem firmy Bosch jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy na motocyklu dzięki innowacyjnym technologiom, bez rezygnacji z przyjemności płynącej z jazdy” – powiedział Geoff Liersch, szef działu Two-Wheeler & Powersports w firmie Bosch. „Nowe funkcje to kolejny krok w tym kierunku. Cieszymy się, że KTM jest naszym partnerem”. Producent wdroży cztery, wykorzystujące przedni radar funkcje wspomagania kierowcy stworzone przez firmę Bosch. To nie pierwsza współpraca partnerów: w 2013 roku firmy wspólnie wprowadziły na rynek system kontroli stabilności motocykla (MSC). „Jesteśmy bardzo zadowoleni z długotrwałej współpracy naszych zespołów rozwojowych i cieszymy się, że KTM jako pierwszy wykorzysta te nowe funkcje” – powiedział Stefan Haist, kierownik działu KTM Chassis Control System – Street Development.

Bosch wprowadza nowe systemy wspomagania dla motocyklistów

Aktywny tempomat z funkcją Stop and Go (ACC S&G)

Dla kierowców jednośladów jazda w korkach może być nie tylko uciążliwa, ale także niebezpieczna, ponieważ wymaga ciągłej zmiany biegów, hamowania i ruszania. Aby to ułatwić, Bosch w 2020 roku wprowadził adaptacyjny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), który automatycznie dostosowuje prędkość motocykla do ruchu i utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego go pojazdu. Teraz Bosch przenosi technologię na nowy poziom – funkcja ACC S&G zwiększa komfort jazdy i pozwala na płynne zatrzymanie motocykla bez konieczności używania sprzęgła. Rozwiązanie sprawdza się wyjątkowo dobrze w przypadku automatycznej skrzyni biegów – takiej jak ta stosowana w nowym motocyklu KTM, który jako pierwszy na rynku będzie wyposażony w tę funkcję. Po zatrzymaniu wystarczy nacisnąć przycisk lub delikatnie dodać gazu, by móc ponownie ruszyć, gdy pojazd z przodu zacznie jechać dalej.

Group Ride Assist (GRA)

Jazda grupowa w naprzemiennej formacji jest popularna wśród motocyklistów, choć może stanowić wyzwanie w przypadku ACC, której założeniem jest, że motocykle z przodu znajdują się na środku pasa. System GRA, będący praktycznym rozszerzeniem ACC, za pomocą algorytmu wykrywa, kiedy grupa jedzie w szyku naprzemiennym, i reguluje prędkość tak, aby automatycznie utrzymać tę samą odległość od motocykli z przodu. W ten sposób system pomaga motocyklistom zająć naturalną pozycję w szyku. Gdy motocykliści nie jeżdżą w grupach, system GRA działa tak samo jak ACC.

Riding Distance Assist (RDA)

W płynnie odbywającym się ruchu ulicznym aktywna funkcja RDA pomaga zachować odpowiedni odstęp od poprzedzających pojazdów. W przypadku systemu ACC konieczne jest ustawienie wybranej prędkości, a w trybie RDA motocykl można obsługiwać standardowo za pomocą manetki gazu. System automatycznie przyspiesza lub hamuje w razie potrzeby. Kierowca może zawczasu ustawić pożądaną odległość od pojazdu z przodu. Jeśli zajdzie taka potrzeba, może również w łatwy sposób zdezaktywować funkcję za pomocą przełącznika lub dodać gazu, aby zapobiec hamowaniu generowanemu przez RDA. Dzięki temu funkcja płynnie i komfortowo zgra się z dynamicznym stylem jazdy.

Emergency Brake Assist (EBA)

Niebezpieczne sytuacje na drodze wymagają nie tylko szybkiej reakcji, ale także w wielu przypadkach awaryjnego hamowania. Każda sekunda ma znaczenie w zapobieganiu kolizjom i unikaniu poważnych konsekwencji. System EBA uruchamia się w momencie, gdy wykryje ryzyko zderzenia, a kierowca nie hamuje wystarczająco mocno. W takim przypadku funkcja powoduje automatyczne zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym, aby jak najszybciej zredukować prędkość motocykla.

Rear Distance Warning (RDW)

Stałe obserwowanie pojazdów nadjeżdżających z tyłu wymaga od kierowców motocykli wyjątkowej koncentracji. System RDW monitoruje obszar wokół pojazdu i wyświetla ostrzeżenie na ekranie, jeśli inny uczestnik ruchu podjedzie zbyt blisko. Na podstawie takiego sygnału kierowca może podjąć odpowiednie działania, aby uniknąć kolizji z tyłu.

Rear Collision Warning (RCW)

System RCW wysyła sygnały ostrzegawcze pojazdom znajdującym się za motocyklem, gdy istnieje ryzyko zderzenia – na przykład przez włączenie świateł awaryjnych. Dzięki temu motocykliści są chronieni przed kolizjami spowodowanymi nagłym hamowaniem lub niezauważeniem ich przez innych kierowców.

Nowe funkcje stanowią część portfolio firmy Bosch składające się z systemów wspomagania opartych na technologii radarowej; poszerzają tym samym „sensoryczny świat” motocykli. Oprócz podstawowych funkcji bezpieczeństwa coraz większy nacisk kładzie się na rozwiązania zwiększające wygodę i jakość prowadzenia pojazdu, które uwzględniają rzeczywiste sytuacje na drodze. Dzięki nim motocykliści mogą cieszyć się nie tylko zwiększonym bezpieczeństwem i komfortem, ale także niezrównaną przyjemnością z jazdy.

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji

z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”

Kontakt dla mediów w Polsce:

Anna Markowska

Starszy Specjalista ds. PR

+48 532 560 259; Anna.Markowska@pl.bosch.com

Grupa Bosch jest obecna w Polsce od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. Zatrudnia blisko 9 600 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł. Łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 13,2 mld zł. W Polsce zlokalizowanych jest osiem fabryk, cztery centra badawczo-rozwojowe, Bosch Digital Hub - centrum kompetencyjne IT oraz zespoły i centra usług wspólnych Grupy Bosch. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 429 000 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku globalne obroty ze sprzedaży koncernu wyniosły 91,6 mld euro. Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Celem firmy jest wykorzystanie technologii do kształtowania uniwersalnych trendów, takich jak automatyzacja, elektryfikacja, digitalizacja, łączność i zorientowanie na zrównoważony rozwój. Dywersyfikacja branżowa i regionalna firmy Bosch wzmacnia jej innowacyjność i pozycję. Koncern wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie sensorów, oprogramowania i usług, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Doświadczenie z obszaru integracji sieciowej i sztucznej inteligencji umożliwia firmie opracowywanie i wytwarzanie przyjaznych użytkownikowi produktów. Tworząc technologię, która jest „bliżej nas”, Bosch dąży do poprawy jakości życia i ochrony zasobów naturalnych. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia blisko 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz