Suche

Informacje prasowe #Technika motoryzacyjna
udostepnij

Innowacyjna technologia Bosch w wyścigowym motocyklu Ducati Panigale V4.

System Race eCBS zwiększa wydajność hamowania i pokonywania zakrętów

  • Zespoły inżynierów Bosch i Ducati wspólnie opracowały nowy system dla motocykli wyścigowych.
  • Przełomowa technologia Bosch Race eCBS elektronicznie sterowanych hamulców motocykla wyścigowego poprawi jego osiągi na torze.
  • Firma wzięła udział w World Ducati Week 2024 we włoskim Misano, gdzie zadebiutował Ducati Panigale V4 z nowym systemem eCBS.
Anna Markowska

Anna Markowska

X

Dla większości zawodowych kierowców priorytetem na torze wyścigowym są zaoszczędzenie kilku dodatkowych sekund na zakrętach, poprawa czasu okrążenia i doskonałe osiągi. Realizacja tych celów wiąże się z pewnymi wyzwaniami, a jednym z największych jest skuteczne hamowanie przed wejściem w zakręt. Bosch wprowadza nowy system hamowania Race eCBS, zaprojektowany specjalnie z myślą o pojazdach na torach wyścigowych. Nową technologię zastosowano w motocyklu supersportowym Ducati Panigale V4, który zadebiutował podczas World Ducati Week 2024 w Misano. „W ostatnim czasie intensywnie pracowaliśmy z zespołem inżynieryjnym Ducati nad nowym systemem i przeprowadziliśmy liczne testy, których celem było zwiększenie wydajności hamowania i pokonywania zakrętów na torze wyścigowym” – powiedział Fevzi Yildirim, szef działu Bosch Two-Wheeler and Powersports w Europie. „System Bosch Race eCBS znacząco zwiększa bezpieczeństwo i wydajność motocykli sportowych. Jego zastosowanie w Ducati Panigale V4 to kolejny rozdział naszej owocnej współpracy z Ducati”.

System Bosch Race eCBS znacząco zwiększa bezpieczeństwo i wydajność motocykli sportowych. Jego zastosowanie w Ducati Panigale V4 to kolejny rozdział naszej owocnej współpracy z Ducati.

Fevzi Yildirim, szef działu Bosch Two-Wheeler and Powersports w Europie.

Początkiem ścieżki rozwoju była funkcja eCBS, wspierana przez system ABS Bosch dla motocykli klasy premium. Technologia ta rozkłada siłę hamowania na obie osie pojazdu, nawet gdy używany jest tylko jeden z hamulców. W praktyce oznacza to, że po naciśnięciu przedniego hamulca system ABS automatycznie zwiększa ciśnienie w hamulcu tylnym, bez konieczności naciskania pedału hamulca przez kierowcę. Zespoły Bosch i Ducati skoncentrowały się na istniejącej już funkcji eCBS – jej rozwoju i poprawie wydajności specjalnie z myślą o wykorzystaniu na torach wyścigowych.

Optymalne ciśnienie hamowania na torze wyścigowym

Aby uzyskać optymalne ciśnienie hamowania na tylnej osi, system analizuje ciśnienie hamulca przedniego, kąt pochylenia pojazdu, kąt utraty przyczepności opony oraz stopień ślizgania się tylnego koła po nawierzchni. Dane zbierane są 100 razy na sekundę. Celem jest maksymalnie skuteczne hamowanie tylnego koła przy zachowaniu stabilności pojazdu. Funkcja jest dostępna wyłącznie w trybach wyścigowych, co oznacza, że w tylnym kole nie ma ABS. Pozwala to kierowcom na pełną kontrolę nad tylnym hamulcem i umożliwia jego manualne użycie. Co więcej, system Race eCBS utrzymuje tylny hamulec uruchomiony przez krótki moment w szczycie zakrętu – nawet po zwolnieniu przedniego hamulca przez kierowcę – aby przywrócić motocykl do optymalnego toru jazdy.

Główne zalety tej zaawansowanej technologii to poprawa stabilności hamowania, średniego opóźnienia oraz pokonywania zakrętów na torze wyścigowym bez potrzeby operowania tylnym hamulcem. „To funkcja odpowiednia dla kierowców z umiejętnościami na każdym poziomie. Automatyczne i efektywne działanie tylnego hamulca pomoże nawet profesjonalnym zawodnikom osiągnąć lepszy czas okrążeń i pozwoli im w pełni skupić się na jeździe” – uzupełnił Yildirim.

„Ducati zawsze poszukiwało innowacyjnych rozwiązań i dążyło do doskonałości w swoich produktach. Nowy system race eCBS nie tylko poprawia wydajność hamowania motocykla, ale także umożliwia każdemu kierowcy jazdę na poziomie, który wcześniej był poza jego zasięgiem” – wyjaśnił Alessandro Valia, główny kierowca testowy Ducati, który pracował nad rozwojem systemu. „System naśladuje technikę hamowania zawodników wyścigowych – generuje ciśnienie w tylnym hamulcu, nawet po całkowitym zwolnieniu przedniego hamulca. Standardowo robi to kierowca, aby skorygować linię wchodzenia w zakręt. Dzięki tej funkcji zawodnicy będą mogli skupić się na innych aspektach jazdy, zamiast na właściwej obsłudze tylnego hamulca” – dodał Valia.

Ten projekt to kolejny kamień milowy w trwającej ponad 15 lat współpracy między Bosch a Ducati. Ukazuje zdolność partnerów do opracowywania innowacyjnych rozwiązań na rzecz większego bezpieczeństwa sportów motorowych – bez kompromisów w zakresie doświadczeń i wydajności jazdy. „Razem wyznaczamy standardy mobilności dwukołowej” – przyznał Yildirim.

Bosch wziął udział w World Ducati Week, największym wydarzeniu Ducati na świecie, które odbyło się na torze wyścigowym Marco Simoncelli w Misano. Wspólnie z Ducati Riding Academy i kursami Ducati Riding Experience (DRE) Bosch zorganizował wykłady, panele dyskusyjne i pokazy praktyczne. Celem było umożliwienie uczestnikom wglądu w techniczne aspekty związane z bezpieczeństwem motocykli, ze szczególnym naciskiem na technologie Bosch wykorzystane w najnowszych modelach Ducati – w tym na system Bosch Race eCBS.

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji

z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”

Kontakt dla mediów w Polsce:

Anna Markowska

Specjalista ds. PR

+48 532 560 259; Anna.Markowska@pl.bosch.com

Grupa Bosch jest obecna w Polsce od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. Zatrudnia blisko 9 600 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł. Łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 13,2 mld zł. W Polsce zlokalizowanych jest osiem fabryk, cztery centra badawczo-rozwojowe, Bosch Digital Hub - centrum kompetencyjne IT oraz zespoły i centra usług wspólnych Grupy Bosch. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 429 000 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku globalne obroty ze sprzedaży koncernu wyniosły 91,6 mld euro. Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Celem firmy jest wykorzystanie technologii do kształtowania uniwersalnych trendów, takich jak automatyzacja, elektryfikacja, digitalizacja, łączność i zorientowanie na zrównoważony rozwój. Dywersyfikacja branżowa i regionalna firmy Bosch wzmacnia jej innowacyjność i pozycję. Koncern wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie sensorów, oprogramowania i usług, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Doświadczenie z obszaru integracji sieciowej i sztucznej inteligencji umożliwia firmie opracowywanie i wytwarzanie przyjaznych użytkownikowi produktów. Tworząc technologię, która jest „bliżej nas”, Bosch dąży do poprawy jakości życia i ochrony zasobów naturalnych. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia blisko 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz