Suche

Informacje prasowe #Mobilność
udostepnij

Przyszłość sportów motorowych: Bosch Engineering i Ligier Automotive prezentują innowacyjny pojazd wodorowy

  • Bosch Engineering i Ligier Automotive opracowały napędzany wodorem pojazd demonstracyjny Ligier JS2 RH2. Osiągnął on maksymalną prędkość ponad 280 km/h.
  • Systemy wodorowe pojazdu sprawdzono na dystansie ponad 5000 kilometrów, równoważnym długości trasy wyścigu Le Mans.
  • Ligier JS2 RH2weźmie udział w pokazowym okrążeniu podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans 15 czerwca 2024 roku.
Anna Markowska

Anna Markowska

X

Bosch Engineering i Ligier Automotive rozwijają alternatywne, przyjazne dla środowiska układy napędowe, które mogą zostać wykorzystane w sportach motorowych. W ramach partnerstwa, w ostatnich miesiącach przeprowadzono intensywne testy silnika wodorowego i całego pojazdu demonstracyjnego Ligier JS2 RH2 pod kątem stabilności i wytrzymałości oraz dalszej optymalizacji koncepcji napędu. Rozwój i inżynieria napędów wodorowych w motosporcie umożliwiają wprowadzenie zaawansowanych technologii na torach wyścigowych. Zdobyta wiedza może również posłużyć do tworzenia rozwiązań dla pojazdów codziennego użytku. „Daje nam to innowacyjną przewagę w przyszłych projektach związanych z wodorem, zarówno w motosporcie, jak i w przypadku sportowych samochodów o wysokich osiągach” – powiedział dr Johannes-Jörg Rüger, prezes Bosch Engineering GmbH. Już w czerwcu 2024 r. Ligier JS2 RH2 zostanie zaprezentowany na torze wyścigowym.

Imponujące osiągi

W ostatnich miesiącach Bosch Engineering i Ligier Automotive dokonały dalszych modyfikacji pojazdu. Efektem prac jest 3-litrowy silnik wodorowy z turbodoładowaniem o mocy 443 kW, momencie obrotowym wynoszącym 650 Nm i o doskonałej reakcji przejściowej. Poprzez liczne testy i symulacje, odporność i długoterminowa wydajność systemów wodorowych została potwierdzona w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych oraz przy temperaturach zewnętrznych od 0°C do +35°C. Podczas testów prędkości maksymalnej pojazd wielokrotnie osiągał ponad 280 km/h. Ligier JS2 RH2 bezproblemowo pokonał ponad 5 000 kilometrów na torze wyścigowym. To zbliżony dystans do trasy pokonywanej przez zwycięskie zespoły w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w ostatnich latach.

„Wyniki projektu pokazują, że nasza technologia wodorowa może sprostać wymaganiom wyścigów długodystansowych oraz stanowić doskonałą podstawę do rozwoju przyszłych samochodów wyścigowych i pojazdów sportowych o wysokich osiągach” – powiedział Rüger. Doświadczenie zdobyte przy projekcie Ligier JS2 RH2, na przykład w zakresie projektowania zbiorników wysokociśnieniowych i bezpieczeństwa wodorowego, zostanie wykorzystane w przyszłych projektach klientów obu firm.

Ciekły wodór – pierwsze badania koncepcyjne

Jeśli chodzi o zastosowania mobilne, obecnie wodór magazynuje się głównie w postaci gazu pod ciśnieniem do 700 barów. W dłuższej perspektywie alternatywą dla tego rozwiązania może być wodór ciekły, głównie ze względu na jego większą gęstość – oznacza to, że w zbiorniku można zmieścić więcej wodoru w stanie ciekłym, niż gazowym. Bosch Engineering i Ligier Automotive rozwijają się w zakresie tej technologii. Obie firmy przeprowadziły już wstępne badania koncepcyjne, mające na celu integrację systemów ciekłego wodoru w pojazdach.

Podczas prac nad Ligierem JS2 RH2, firma Bosch Engineering odpowiadała za ogólną konstrukcję pojazdu, rozwój koncepcji silnika i zbiornika, a także kompleksowy, wieloetapowy system bezpieczeństwa wodorowego. Ligier Automotive zadbał o dynamikę pojazdu, zaprojektowanie nadwozia samonośnego oraz adaptację istniejącego podwozia Ligiera JS2 R i kompletny system chłodzenia samochodu.

Światowa premiera podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans

W 2023 r. obchodziliśmy setną rocznicę pierwszej edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. W czerwcu bieżącego roku, Ligier JS2 RH2 po raz pierwszy wjedzie na tor podczas demonstracyjnego okrążenia samochodów wyścigowych napędzanych wodorem. Wydarzenie odbędzie się w sobotę 15 czerwca 2024 r., zaledwie kilka godzin przed rozpoczęciem 92. edycji 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Pojawi się obok H24, prototypu wyścigowego zasilanego wodorem MissionH24 oraz innych producentów zaangażowanych we wdrożenie wodoru do motorsportu.

„To ogromna duma – być w gronie pierwszych producentów, którzy zobaczą swój pojazd napędzany wodorem na kultowym 24-godzinnym torze Le Mans” – skomentował Jacques Nicolet, prezes Ligier Automotive. „Dążymy do integracji nowych źródeł energii z przemysłem motoryzacyjnym. To demonstracyjne okrążenie pokazuje, że sporty motorowe są niesamowitą przestrzenią badawczą do opracowywania i testowania nowych technologii”.

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji

z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”

Kontakt dla mediów w Polsce:

Anna Markowska

Specjalista ds. PR

+48 532 560 259, Anna.Markowska@pl.bosch.com

Grupa Bosch jest obecna w Polsce od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. Zatrudnia blisko 9 600 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł. Łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 13,2 mld zł. W Polsce zlokalizowanych jest osiem fabryk, cztery centra badawczo-rozwojowe, Bosch Digital Hub - centrum kompetencyjne IT oraz zespoły i centra usług wspólnych Grupy Bosch. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 429 000 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku globalne obroty ze sprzedaży koncernu wyniosły 91,6 mld euro. Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Celem firmy jest wykorzystanie technologii do kształtowania uniwersalnych trendów, takich jak automatyzacja, elektryfikacja, digitalizacja, łączność i zorientowanie na zrównoważony rozwój. Dywersyfikacja branżowa i regionalna firmy Bosch wzmacnia jej innowacyjność i pozycję. Koncern wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie sensorów, oprogramowania i usług, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Doświadczenie z obszaru integracji sieciowej i sztucznej inteligencji umożliwia firmie opracowywanie i wytwarzanie przyjaznych użytkownikowi produktów. Tworząc technologię, która jest „bliżej nas”, Bosch dąży do poprawy jakości życia i ochrony zasobów naturalnych. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia blisko 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz