Suche

Informacje prasowe #Mobilność
udostepnij

Światowa premiera: system parkowania bez kierowcy firm Bosch i Mercedes-Benz dopuszczony do użytku komercyjnego

Już wkrótce na parkingu APCOA na lotnisku w Stuttgarcie

  • Automatyczne parkowanie samochodu (ang. Automated Valet Parking) to pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana usługa parkowania bez udziału kierowcy (SAE poziom 4), która zostanie oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego w Niemczech
  • Funkcja wkrótce będzie dostępna dla wybranych wersji Mercedesów Klasy S i EQS wyposażonych w „INTELLIGENT PARK PILOT“, początkowo na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie w Niemczech
  • Parking P6 obsługiwany przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie będzie pierwszym na świecie, który umożliwi komercyjne wykorzystanie systemu parkowania bez kierowcy
  • Kierowcy mogą korzystać z cyfrowej platformy mobilności APCOA FLOW do dokonywania rezerwacji, bezdotykowego wjazdu i wyjazdu oraz płatności bezgotówkowych
Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Bosch i Mercedes-Benz wyznaczyły ważny kamień milowy na drodze do zautomatyzowanej jazdy: Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) zatwierdził stworzony przez obie firmy, w pełni zautomatyzowany system parkingowy do użytku na parkingu P6 prowadzonym przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie. Jest to pierwsza na świecie wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy, spełniająca wymagania normy SAE Level 4¹, która została oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego. Postęp technologiczny w zakresie zautomatyzowanej jazdy odgrywa kluczową rolę w rozwoju mobilności przyszłości. Podczas, gdy pojazd i infrastruktura umożliwią kontrolowanie jazdy i manewrowania, kierowcy będą mogli się skupić na innych rzeczach, zamiast tracić czas na szukanie miejsca parkingowego i parkowanie w ciasnych garażach.

„Pierwsza na świecie zgoda na korzystanie przez klientów z naszej w pełni zautomatyzowanej i autonomicznej funkcji parkowania, opracowanej wspólnie z naszym partnerem technologicznym, firmą Bosch, pokazuje, że bycie liderem w zakresie innowacji oraz „Made in Germany” idą w parze” — mówi Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii, odpowiedzialny za rozwój i zamówienia. „Po wprowadzeniu na rynek naszego systemu DRIVE PILOT z poziomu 3, wkrótce będziemy oferować system z poziomu 4 do parkowania z naszym INTELLIGENT PARK PILOT – wszystko to jeszcze w tym roku. Naprawdę pokazujemy naszym klientom, jak technologia może ułatwić życie i oszczędzić cenny czas”.

Parkowanie bez kierowcy to kluczowy element zautomatyzowanej mobilności. W pełni zautomatyzowany system parkowania, który opracowaliśmy wspólnie z naszym partnerem Mercedes-Benz, pokazuje, jak daleko zaszliśmy już na tej ścieżce rozwoju. Codzienna zautomatyzowana jazda rozpoczyna się od parkowania bez kierowcy

mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora biznesowego Mobility Solutions.

„Od samego początku firma Bosch dążyła do uczynienia infrastruktury parkingów inteligentną. W związku z tym wyznaczyliśmy standardy w tym obszarze. W przyszłości naszym celem jest wyposażanie coraz większej liczby garaży w niezbędne rozwiązania techniczne dla infrastruktury – w ciągu najbliższych kilku lat planujemy wykonać ich kilkaset na całym świecie.”

„Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że udało nam się wspólnie z naszymi partnerami, firmami Bosch, Mercedes-Benz i lotniskiem w Stuttgarcie, opracować połączony z siecią system bezdotykowego parkowania bez udziału kierowcy. Nasza cyfrowa platforma APCOA FLOW może służyć do rezerwacji miejsc, bezdotykowego dostępu do parkingu oraz automatycznego fakturowania postoju na parkingu – mówi Frank van der Sant, członek zarządu i dyrektor handlowy Grupy APCOA PARKING. „Dla naszych klientów oznacza to ogromną wygodę: pewność planowania, prawie żadnej straty czasu, krótkie odległości do pokonania pieszo oraz bezdotykowy i bezgotówkowy proces parkowania”. „Jesteśmy dumni, że STR jako lotnisko zostało wybrane do tej światowej premiery” — mówi Walter Schoefer, rzecznik zarządu firmy Flughafen Stuttgart GmbH, która zarządza lotniskiem w Stuttgarcie. „Projekt pokazuje, jak innowacyjny jest nasz region. Zautomatyzowane usługi parkingowe naprawdę zwiększają komfort i wygodę naszych podróżnych oraz oszczędzają ich czas, zwłaszcza gdy się śpieszą i chcą po prostu szybko zostawić samochód na lotnisku”.

Technika parkowania bez kierowcy

Wjedź na parking, wysiądź z auta i przy użyciu aplikacji w smartfonie skieruj pojazd na miejsce parkingowe – usługa automatycznego parkowania, nazywana również Automated Valet Parking, nie potrzebuje kierowcy. Po opuszczeniu parkingu przez kierowcę, który zaoszczędzony czas może przeznaczyć na coś innego, pojazd sam dojeżdża na wyznaczone miejsce i parkuje. Później pojazd wraca do punktu odbioru dokładnie w ten sam sposób. Proces ten opiera się na interakcji między inteligentną infrastrukturą dostarczoną przez firmę Bosch, która jest zainstalowana na parkingu, a techniką motoryzacyjną Mercedes-Benz. Czujniki Bosch na parkingu monitorują korytarz jazdy i jego otoczenie oraz dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Technologia w pojeździe przetwarza informacje otrzymywane z infrastruktury na manewry podczas jazdy. W ten sposób pojazdy mogą same wjeżdżać i zjeżdżać nawet po rampach, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd hamuje i bezpiecznie się zatrzymuje. Dopiero gdy trasa jest wolna, jedzie dalej.

Już w 2019 roku Bosch i Mercedes-Benz uzyskały pierwsze na świecie specjalne zezwolenie na usługę Automated Valet Parking z wykorzystaniem samochodów testowych bez nadzoru człowieka w codziennej eksploatacji parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Wydane obecnie zezwolenie wykracza poza ten zakres, umożliwiając komercyjne korzystanie przez prywatne pojazdy na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Podstawą dopuszczenia jest ustawa, która weszła w życie w Niemczech w lipcu 2021 r., zezwalająca na jazdę bez kierowcy zgodnie z SAE Level 4¹ dla pojazdów silnikowych. Zastosowanie tego prawa do systemu parkingowego zostało zrealizowane w ścisłej współpracy z niemieckim Federalnym Ministerstwem Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz KBA. AFGBV (dyrektywa o autonomicznej jeździe), uchwalona przez wyższą izbę niemieckiego parlamentu 20 maja 2022 r., jasno określa kryteria niemieckiej ustawy o ruchu drogowym, które muszą spełniać pojazdy poziomu 4.

Firmy planują stopniowe wprowadzanie usługi parkowania bez kierowcy na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Od pierwszego dnia udostępnienia tej usługi pierwsi użytkownicy Mercedesów Klas S i EQS wyprodukowanych po lipcu 2022 roku i wyposażonych w INTELIGENTNY PARK PILOT w ramach Mercedes me connect, którzy aktywowali tę usługę, będą mogli skorzystać z funkcji na parkingu P6. Po tym jak kierowca za pomocą aplikacji Mercedes me zarezerwuje miejsce parkingowe, może zostawić swój pojazd w ustalonej wcześniej strefie parkowania drop-off-area. Gdy wszyscy pasażerowie opuszczą pojazd, aplikacja rozpocznie manewr parkowania. System parkingowy sprawdza, czy droga do zarezerwowanego miejsca parkingowego jest wolna i czy spełnione zostały wszystkie inne wymagania techniczne. Jeśli tak jest, kierowca otrzymuje w aplikacji powiadomienie potwierdzające, że inteligentna infrastruktura przejęła kontrolę nad pojazdem. Może wtedy opuścić parking. Pojazd uruchamia się automatycznie i sam znajduje drogę do swojego miejsca parkingowego. Gdy kierowca chce odebrać swój samochód z parkingu, może go przywołać za pomocą polecenia ze smartfona. Pojazd sam dojeżdża do ustalonego wcześniej miejsca odbioru.

Publikacja zdjęć z dopiskiem: Fot. Bosch

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 427 600 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 91,6 mld euro (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej imformacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?