Suche

Informacje prasowe #Mobilność
udostepnij

Światowa premiera: system parkowania bez kierowcy firm Bosch i Mercedes-Benz dopuszczony do użytku komercyjnego

Już wkrótce na parkingu APCOA na lotnisku w Stuttgarcie

  • Automatyczne parkowanie samochodu (ang. Automated Valet Parking) to pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana usługa parkowania bez udziału kierowcy (SAE poziom 4), która zostanie oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego w Niemczech
  • Funkcja wkrótce będzie dostępna dla wybranych wersji Mercedesów Klasy S i EQS wyposażonych w „INTELLIGENT PARK PILOT“, początkowo na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie w Niemczech
  • Parking P6 obsługiwany przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie będzie pierwszym na świecie, który umożliwi komercyjne wykorzystanie systemu parkowania bez kierowcy
  • Kierowcy mogą korzystać z cyfrowej platformy mobilności APCOA FLOW do dokonywania rezerwacji, bezdotykowego wjazdu i wyjazdu oraz płatności bezgotówkowych
Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Bosch i Mercedes-Benz wyznaczyły ważny kamień milowy na drodze do zautomatyzowanej jazdy: Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) zatwierdził stworzony przez obie firmy, w pełni zautomatyzowany system parkingowy do użytku na parkingu P6 prowadzonym przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie. Jest to pierwsza na świecie wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy, spełniająca wymagania normy SAE Level 4¹, która została oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego. Postęp technologiczny w zakresie zautomatyzowanej jazdy odgrywa kluczową rolę w rozwoju mobilności przyszłości. Podczas, gdy pojazd i infrastruktura umożliwią kontrolowanie jazdy i manewrowania, kierowcy będą mogli się skupić na innych rzeczach, zamiast tracić czas na szukanie miejsca parkingowego i parkowanie w ciasnych garażach.

„Pierwsza na świecie zgoda na korzystanie przez klientów z naszej w pełni zautomatyzowanej i autonomicznej funkcji parkowania, opracowanej wspólnie z naszym partnerem technologicznym, firmą Bosch, pokazuje, że bycie liderem w zakresie innowacji oraz „Made in Germany” idą w parze” — mówi Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii, odpowiedzialny za rozwój i zamówienia. „Po wprowadzeniu na rynek naszego systemu DRIVE PILOT z poziomu 3, wkrótce będziemy oferować system z poziomu 4 do parkowania z naszym INTELLIGENT PARK PILOT – wszystko to jeszcze w tym roku. Naprawdę pokazujemy naszym klientom, jak technologia może ułatwić życie i oszczędzić cenny czas”.

Parkowanie bez kierowcy to kluczowy element zautomatyzowanej mobilności. W pełni zautomatyzowany system parkowania, który opracowaliśmy wspólnie z naszym partnerem Mercedes-Benz, pokazuje, jak daleko zaszliśmy już na tej ścieżce rozwoju. Codzienna zautomatyzowana jazda rozpoczyna się od parkowania bez kierowcy

mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora biznesowego Mobility Solutions.

„Od samego początku firma Bosch dążyła do uczynienia infrastruktury parkingów inteligentną. W związku z tym wyznaczyliśmy standardy w tym obszarze. W przyszłości naszym celem jest wyposażanie coraz większej liczby garaży w niezbędne rozwiązania techniczne dla infrastruktury – w ciągu najbliższych kilku lat planujemy wykonać ich kilkaset na całym świecie.”

„Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że udało nam się wspólnie z naszymi partnerami, firmami Bosch, Mercedes-Benz i lotniskiem w Stuttgarcie, opracować połączony z siecią system bezdotykowego parkowania bez udziału kierowcy. Nasza cyfrowa platforma APCOA FLOW może służyć do rezerwacji miejsc, bezdotykowego dostępu do parkingu oraz automatycznego fakturowania postoju na parkingu – mówi Frank van der Sant, członek zarządu i dyrektor handlowy Grupy APCOA PARKING. „Dla naszych klientów oznacza to ogromną wygodę: pewność planowania, prawie żadnej straty czasu, krótkie odległości do pokonania pieszo oraz bezdotykowy i bezgotówkowy proces parkowania”. „Jesteśmy dumni, że STR jako lotnisko zostało wybrane do tej światowej premiery” — mówi Walter Schoefer, rzecznik zarządu firmy Flughafen Stuttgart GmbH, która zarządza lotniskiem w Stuttgarcie. „Projekt pokazuje, jak innowacyjny jest nasz region. Zautomatyzowane usługi parkingowe naprawdę zwiększają komfort i wygodę naszych podróżnych oraz oszczędzają ich czas, zwłaszcza gdy się śpieszą i chcą po prostu szybko zostawić samochód na lotnisku”.

Technika parkowania bez kierowcy

Wjedź na parking, wysiądź z auta i przy użyciu aplikacji w smartfonie skieruj pojazd na miejsce parkingowe – usługa automatycznego parkowania, nazywana również Automated Valet Parking, nie potrzebuje kierowcy. Po opuszczeniu parkingu przez kierowcę, który zaoszczędzony czas może przeznaczyć na coś innego, pojazd sam dojeżdża na wyznaczone miejsce i parkuje. Później pojazd wraca do punktu odbioru dokładnie w ten sam sposób. Proces ten opiera się na interakcji między inteligentną infrastrukturą dostarczoną przez firmę Bosch, która jest zainstalowana na parkingu, a techniką motoryzacyjną Mercedes-Benz. Czujniki Bosch na parkingu monitorują korytarz jazdy i jego otoczenie oraz dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Technologia w pojeździe przetwarza informacje otrzymywane z infrastruktury na manewry podczas jazdy. W ten sposób pojazdy mogą same wjeżdżać i zjeżdżać nawet po rampach, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd hamuje i bezpiecznie się zatrzymuje. Dopiero gdy trasa jest wolna, jedzie dalej.

Już w 2019 roku Bosch i Mercedes-Benz uzyskały pierwsze na świecie specjalne zezwolenie na usługę Automated Valet Parking z wykorzystaniem samochodów testowych bez nadzoru człowieka w codziennej eksploatacji parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Wydane obecnie zezwolenie wykracza poza ten zakres, umożliwiając komercyjne korzystanie przez prywatne pojazdy na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Podstawą dopuszczenia jest ustawa, która weszła w życie w Niemczech w lipcu 2021 r., zezwalająca na jazdę bez kierowcy zgodnie z SAE Level 4¹ dla pojazdów silnikowych. Zastosowanie tego prawa do systemu parkingowego zostało zrealizowane w ścisłej współpracy z niemieckim Federalnym Ministerstwem Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz KBA. AFGBV (dyrektywa o autonomicznej jeździe), uchwalona przez wyższą izbę niemieckiego parlamentu 20 maja 2022 r., jasno określa kryteria niemieckiej ustawy o ruchu drogowym, które muszą spełniać pojazdy poziomu 4.

Firmy planują stopniowe wprowadzanie usługi parkowania bez kierowcy na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Od pierwszego dnia udostępnienia tej usługi pierwsi użytkownicy Mercedesów Klas S i EQS wyprodukowanych po lipcu 2022 roku i wyposażonych w INTELIGENTNY PARK PILOT w ramach Mercedes me connect, którzy aktywowali tę usługę, będą mogli skorzystać z funkcji na parkingu P6. Po tym jak kierowca za pomocą aplikacji Mercedes me zarezerwuje miejsce parkingowe, może zostawić swój pojazd w ustalonej wcześniej strefie parkowania drop-off-area. Gdy wszyscy pasażerowie opuszczą pojazd, aplikacja rozpocznie manewr parkowania. System parkingowy sprawdza, czy droga do zarezerwowanego miejsca parkingowego jest wolna i czy spełnione zostały wszystkie inne wymagania techniczne. Jeśli tak jest, kierowca otrzymuje w aplikacji powiadomienie potwierdzające, że inteligentna infrastruktura przejęła kontrolę nad pojazdem. Może wtedy opuścić parking. Pojazd uruchamia się automatycznie i sam znajduje drogę do swojego miejsca parkingowego. Gdy kierowca chce odebrać swój samochód z parkingu, może go przywołać za pomocą polecenia ze smartfona. Pojazd sam dojeżdża do ustalonego wcześniej miejsca odbioru.

Publikacja zdjęć z dopiskiem: Fot. Bosch

Grupa Bosch jest wiodącym światowym dostawcą technologii i usług. Na całym świecie zatrudnia blisko 401 300 pracowników (stan na 31 grudnia 2021 roku). Według wstępnych danych, w 2021 r. firma wygenerowała sprzedaż na poziomie 78,8 mld euro. Jej działalność podzielona jest na cztery sektory biznesowe: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodący dostawca IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0, oraz mobilność połączonej w sieci. Bosch realizuje wizję mobilności, która jest zrównoważona, bezpieczna i ekscytująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie technologii czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować swoim klientom połączone, interdyscyplinarne rozwiązania z jednego źródła. Celem strategicznym Grupy Bosch jest ułatwianie życia w sieci dzięki produktom i rozwiązaniom, które zawierają sztuczną inteligencję (AI) albo zostały opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch poprawia jakość życia na całym świecie dzięki innowacyjnym produktom i usługom, które wzbudzają entuzjazm. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupa Bosch obejmuje spółkę Robert Bosch GmbH oraz około 440 spółek zależnych i regionalnych w około 60 krajach. Łącznie z partnerami handlowymi i serwisowymi, globalna sieć produkcyjna, inżynieryjna i handlowa Bosch obejmuje prawie wszystkie kraje świata. Od pierwszego kwartału 2020 roku Grupa Bosch, posiadająca ponad 400 lokalizacji na całym świecie, jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest jego siła innowacyjna. W 128 zakładach na całym świecie Bosch zatrudnia w dziale badań i rozwoju około 76 300 pracowników, z czego prawie 38 000 to inżynierowie oprogramowania.

Przedsiębiorstwo zostało założone w 1886 roku w Stuttgarcie przez Roberta Boscha (1861-1942) jako "Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki". Szczególna struktura własnościowa spółki Robert Bosch GmbH gwarantuje swobodę przedsiębiorczości Grupy Bosch, umożliwiając przedsiębiorstwu długoterminowe planowanie i podejmowanie znacznych inwestycji z wyprzedzeniem w celu zabezpieczenia przyszłości. Dziewięćdziesiąt cztery procent kapitału zakładowego spółki Robert Bosch GmbH należy do Robert Bosch Stiftung GmbH, fundacji charytatywnej. Pozostałe udziały są w posiadaniu spółki Robert Bosch GmbH oraz spółki należącej do rodziny Bosch. Większość praw głosu należy do Robert Bosch Industrietreuhand KG. Funkcje związane z własnością przedsiębiorstwa są realizowane przez fundusz powierniczy.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronach internetowych: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, https://twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?