Suche

Informacje prasowe #Biznes/ekonomia
udostepnij

Rozwój oprogramowania i elektroniki dla motoryzacji: Bosch konsoliduje kompetencje w ramach nowego działu

  • Bosch tworzy nowy dział branżowy Cross-Domain Computing Solutions z 17 000 pracowników
  • Dział będzie dostarczał systemy elektroniczne wykorzystujące zaawansowane oprogramowanie do branży motoryzacyjnej
  • Rynek systemów elektronicznych wymaganych przez zaawansowane oprogramowanie rośnie w tempie ok. 15% rocznie
  • Bosch inwestuje rocznie trzy miliardy euro w rozwój kompetencji w dziedzinie oprogramowania dla rozwiązań motoryzacyjnych
Magdalena Kołomańska

Magdalena Kołomańska >

X

Współczesne samochody zmieniają się przede wszystkim dzięki zmianom oprogramowania i elektroniki. Do roku 2030 rynek systemów elektronicznych wspieranych przez zaawansowany software ma rosnąć w tempie ok. 15% rocznie. Bosch zamierza umocnić swoją wiodącą pozycję na tym rynku - w tym celu tworzy nowy dział branżowy Cross-Domain Computing Solutions. Od początku 2021 roku nowa jednostka, zatrudniająca ok. 17 000 pracowników, będzie dostarczać klientom z branży motoryzacyjnej, systemy elektroniczne wraz z dopasowanym do nich oprogramowaniem – Już dziś oprogramowanie wykorzystywane w nowych pojazdach to ok. 100 mln linijek kodu. Dlatego przyszłość motoryzacji mogą kształtować tylko podmioty dysponujące szerokimi kompetencjami w dziedzinie elektroniki i oprogramowania – powiedział dr Stefan Hartung, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH.

Trend związany ze stosowaniem w motoryzacji coraz bardziej zaawansowanej elektroniki i większej ilości oprogramowania umacnia się. Projektowanie pojazdów staje się tym samym procesem coraz bardziej złożonym. Celem nowego działu branżowego jest zapanowanie nad tą złożonością i zredukowanie jej poprzez wykorzystanie kompleksowych rozwiązań programistycznych i elektronicznych. Konsolidacja kompetencji umożliwi też szybsze wdrażanie nowych funkcji w samochodach. Dlatego Bosch stworzy nową jednostkę organizacyjną i zintegruje pracowników działów, które opracowują rozwiązania programistyczne, elektryczne oraz elektroniczne w segmentach takich jak układy wspomagające i autonomiczna jazda, Car Multimedia oraz układy napędowe i elektronika nadwozia (Body Electronics). – Bosch jest pionierem elektroniki pojazdowej, a od jakiegoś czasu także firmą programistyczną. Mamy wszelkie predyspozycje, aby także w przyszłości z sukcesem realizować projekty cyfryzacji pojazdów w naszym nowym dziale.- dodaje Hartung.

Oprogramowanie będzie odgrywać kluczową rolę w samochodach przyszłości

Jeszcze dekadę temu samochód był wyposażony w oprogramowanie obejmujące ok. 10 milionów linijek kodu. W samochodach zautomatyzowanych oprogramowanie będzie składać się z 300 do 500 milionów linijek kodu. Jeden milion linijek kodu odpowiada ok. 18 000 stronom zwykłego tekstu. – W przyszłości oprogramowanie będzie w znaczącym stopniu decydować o funkcjach i właściwościach pojazdów. To dzięki niemu samochody będą coraz bardziej inteligentne, na czym skorzystają kierowcy – powiedział Harald Kröger, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH. Koncern Bosch wcześnie dostrzegł strategiczne znaczenie oprogramowania w pojazdach i od około czterech lat tworzy je samodzielnie – aktualnie roczne inwestycje w ten segment wynoszą 3 mld euro. Jednak tradycyjne metody tworzenia oprogramowania w poszczególnych, niezależnych od siebie działach osiągnęły już szczyt swoich możliwości. Dlatego Bosch postanowił skonsolidować działania w ramach nowego działu branżowego Cross-Domain Computing Solutions. – Oferowanie oprogramowania z jednego źródła to nasza odpowiedź na ogromne wyzwanie, jakim jest coraz bardziej intensywna digitalizacja samochodów – dodał Kröger. Kröger odpowiada za nowy dział branżowy, w którym w przyszłości będzie powstawać zarówno oprogramowanie podstawowe dla komputerów samochodowych i sterowników, jak również oprogramowanie funkcji pojazdów – od asystenta parkowania i asystenta utrzymania pasa ruchu, aż do streamingu muzyki. Dzięki temu nowe funkcje będą mogły w przyszłości trafiać do użytkowników szybciej, a zmiana będzie mogła się odbywać poprzez aktualizację oprogramowania. Producenci pojazdów będą mogli zaoferować swoim klientom przekonujące i spójne wrażenia podczas jazdy.

Transformacja w elektronice pojazdów

Równolegle do konsolidacji działań w obszarze oprogramowania, Bosch intensywnie pracuje nad dalszym rozwojem architektury elektrycznej i elektronicznej w pojazdach i przystosowaniem jej do przyszłych wymagań. W ramach nowo utworzonej jednostki spółka skonsoliduje także działania związane z projektowaniem komputerów samochodowych, sterowników i czujników. Płynna współpraca tych komponentów będzie miała w przyszłości decydujące znaczenie. – Najważniejszym zadaniem działu branżowego Cross-Domain Computing Solutions będzie zapanowanie nad złożonością systemów elektronicznych i zapewnieniem im maksymalnego bezpieczeństwa – powiedział Kröger. Szczególną wagę Bosch przykłada do wysokowydajnych komputerów, będących bazą techniczną procesu cyfryzacji nowoczesnych pojazdów. Komputery te konsolidują coraz szersze funkcje i przejmują zadania poszczególnych sterowników. – W produkowanych dziś samochodach klasy premium, montowanych jest ok. 100 indywidualnych sterowników. Nawet w małych autach miejskich mamy dziś od 30 do 50 sterowników. Dzięki wysokowydajnym komputerom, ich liczbę będzie można w przyszłości znacząco zredukować – wyjaśnił Kröger. Ponieważ tego rodzaju komputery samochodowe będą teraz opracowywane przez jeden dział Bosch, możliwe będzie stworzenie jednolitej architektury IT dla całego pojazdu - zarówno dla funkcji w kokpicie, jak i funkcji sieciowych, dla układów wspomagających i zautomatyzowanej jazdy, a także dla układów napędowych. Architektura ta będzie zapewniała płynne współdziałanie komponentów elektrycznych i elektronicznych. Dodatkowo umożliwi to firmie Bosch wygenerowanie cennych synergii.

Bliżej rynku i bliżej klientów

Od początku 2021 roku cały dział branżowy Car Multimedia oraz inne jednostki produktowe należące do działów branżowych Powertrain Solutions, Chassis Systems Control i Automotive Electronics zajmujące się systemami elektronicznymi wymagającymi zaawansowanego oprogramowania, będą działać pod jednym dachem. Nowy dział branżowy będzie zatrudniał ok. 17 000 pracowników w ponad 40 lokalizacjach i przeszło 20 krajach na świecie. Szczegóły przyszłej organizacji są ustalane w ścisłej współpracy z przedstawicielami pracowników.

Konsolidacja kompetencji produkcyjnych

Już w kwietniu 2020 roku Bosch przeprowadził konsolidację całej produkcji elektroniki w sektorze biznesowym Mobility Solutions. Dział branżowy Automotive Electronics koordynuje obecnie produkcję sterowników i komputerów samochodowych dla wszystkich zastosowań motoryzacyjnych. Umożliwia to przedsiębiorstwu realizację synergii także w obszarze produkcji. Nowa organizacja produkcyjna zatrudnia ok. 24 000 pracowników w 21 zakładach i 14 krajach.

Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania z podpisem fot. Bosch.

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 427 600 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 91,6 mld euro (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej imformacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?