1983: Inżynierowie z firmy Bosch przedstawiają kilka pierwszych pomysłów na poprawienie stabilności podczas gwałtownego hamowania na zakręcie. Opiera-ją swoje projekty na układzie zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamo-wania (ABS), wprowadzonym na rynek w 1978 roku. Początkowa propozycja polegała na elastycznym dostosowaniu poślizgu każdego koła, aby poprawić kontrolę nad pojazdem podczas hamowania na zakręcie.
1984: 1 lipca zostaje powoływany zespół konstruktorów. Jego zadaniem jest wykorzystanie ABS do opracowania układu regulacji hamowania, zapewniają-cego lepszą kontrolę nad pojazdem, gdy grozi mu wpadnięcie w poślizg na łuku drogi. W takiej sytuacji pojazd musi pozostać stabilny i kierowalny, o ile pozwa-lają na to prawa fizyki.
1992: W pobliżu siedziby Bosch w Schwieberdingen powstaje wspólny ośrodek badawczy. Pracują w nim inżynierowie z firmy Bosch i Daimler-Benz. Ten pro-ducent samochodów jako pierwszy zainstaluje układ. Na opracowanie układu gotowego do produkcji seryjnej przewidziano 36 miesięcy.
1995: ESP® debiutuje w maju w coupé Mercedes-Benz Klasy S na prezentacji prasowej, a we wrześniu zostaje wprowadzony na rynek w wersjach coupé i sedan (jako wyposażenie dodatkowe, natomiast w standardzie tylko z najmoc-niejszym silnikiem 12-cylindrowym ).
1997: Mercedes-Benz Klasy A, tuż po wprowadzeniu go na rynek, przewraca się podczas wykonywania ostrego manewru skrętu w trakcie testu. Po „teście łosia”, przeprowadzonym przez szwedzki magazyn motoryzacyjny, producent samochodów postanawia wprowadzić ESP® jako wyposażenie standardowe. Wkrótce podążą za nimi inni producenci pojazdów.
1998: Czujnik przyspieszenia poprzecznego, który stanowi serce układu ESP®, jest po raz pierwszy produkowany jako czujnik mikromechaniczny (MEMS). Bo-sch wytwarza te czujniki z mikroskopijnie małymi strukturami ruchomymi od 1995 roku. Oznacza to, że ESP® może być mniejszy, a jednocześnie trwalszy, mniej wrażliwy, bardziej niezawodny i tańszy.
2003: Bosch świętuje dostarczenie do odbiorcy 10-milionowego układu ESP®. Technologia jest obecna na rynku od ośmiu lat. W kolejnych latach, wraz ze wzrostem produkcji, układ trafia do samochodów klasy kompaktowej i zaczyna pojawiać się w segmencie małych aut.
2011: Eksperci ruchu drogowego i polityczni decydenci coraz bardziej docenia-ją zalety ESP®. Układ przeciwpoślizgowy staje się obowiązkowy w różnych kra-jach, na przykład w krajach członkowskich UE. W Unii Europejskiej proces wprowadzania jest stopniowy. Początkowo od listopada 2011 r. jest obowiąz-kowy w nowych modelach samochodów osobowych i ciężarowych, a od 1 listo-pada 2014 r. we wszystkich pojazdach rejestrowanych po raz pierwszy.
2016: Europejskie Biuro Patentowe (EPA) przyznaje Antonowi van Zantenowi nagrodę European Inventor Award 2016 w kategorii osiągnięcie życiowe. Uro-dzony w Holandii van Zanten przewodził 35-osobowej grupie konstruktorów układu ESP® w firmie Bosch.
2020: ESP® ma 25 lat. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza firma Bosch stale do-skonaliła swój układ przeciwpoślizgowy, produkując do tego czasu ponad 250 milionów ESP®.