Suche

Informacje prasowe #Technika motoryzacyjna
udostepnij

Pozostać na torze jazdy: kamienie milowe w 25-letniej historii ESP® firmy Bosch

Uniknięcie blisko pół mln wypadków drogowych z obrażeniami ciała i uratowanie 15 000 istnień ludzkich w samych tylko krajach UE – tak wygląda dotychczasowy bilans układu ESP®, wprowadzonego w 1995 roku po raz pierwszy na rynek. Poniższej przedstawiamy kamienie milowe rozwoju elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy w firmie Bosch.

Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

1983: Inżynierowie z firmy Bosch przedstawiają kilka pierwszych pomysłów na poprawienie stabilności podczas gwałtownego hamowania na zakręcie. Opiera-ją swoje projekty na układzie zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamo-wania (ABS), wprowadzonym na rynek w 1978 roku. Początkowa propozycja polegała na elastycznym dostosowaniu poślizgu każdego koła, aby poprawić kontrolę nad pojazdem podczas hamowania na zakręcie.

1984: 1 lipca zostaje powoływany zespół konstruktorów. Jego zadaniem jest wykorzystanie ABS do opracowania układu regulacji hamowania, zapewniają-cego lepszą kontrolę nad pojazdem, gdy grozi mu wpadnięcie w poślizg na łuku drogi. W takiej sytuacji pojazd musi pozostać stabilny i kierowalny, o ile pozwa-lają na to prawa fizyki.

1992: W pobliżu siedziby Bosch w Schwieberdingen powstaje wspólny ośrodek badawczy. Pracują w nim inżynierowie z firmy Bosch i Daimler-Benz. Ten pro-ducent samochodów jako pierwszy zainstaluje układ. Na opracowanie układu gotowego do produkcji seryjnej przewidziano 36 miesięcy.

1995: ESP® debiutuje w maju w coupé Mercedes-Benz Klasy S na prezentacji prasowej, a we wrześniu zostaje wprowadzony na rynek w wersjach coupé i sedan (jako wyposażenie dodatkowe, natomiast w standardzie tylko z najmoc-niejszym silnikiem 12-cylindrowym ).

1997: Mercedes-Benz Klasy A, tuż po wprowadzeniu go na rynek, przewraca się podczas wykonywania ostrego manewru skrętu w trakcie testu. Po „teście łosia”, przeprowadzonym przez szwedzki magazyn motoryzacyjny, producent samochodów postanawia wprowadzić ESP® jako wyposażenie standardowe. Wkrótce podążą za nimi inni producenci pojazdów.

1998: Czujnik przyspieszenia poprzecznego, który stanowi serce układu ESP®, jest po raz pierwszy produkowany jako czujnik mikromechaniczny (MEMS). Bo-sch wytwarza te czujniki z mikroskopijnie małymi strukturami ruchomymi od 1995 roku. Oznacza to, że ESP® może być mniejszy, a jednocześnie trwalszy, mniej wrażliwy, bardziej niezawodny i tańszy.

2003: Bosch świętuje dostarczenie do odbiorcy 10-milionowego układu ESP®. Technologia jest obecna na rynku od ośmiu lat. W kolejnych latach, wraz ze wzrostem produkcji, układ trafia do samochodów klasy kompaktowej i zaczyna pojawiać się w segmencie małych aut.

2011: Eksperci ruchu drogowego i polityczni decydenci coraz bardziej docenia-ją zalety ESP®. Układ przeciwpoślizgowy staje się obowiązkowy w różnych kra-jach, na przykład w krajach członkowskich UE. W Unii Europejskiej proces wprowadzania jest stopniowy. Początkowo od listopada 2011 r. jest obowiąz-kowy w nowych modelach samochodów osobowych i ciężarowych, a od 1 listo-pada 2014 r. we wszystkich pojazdach rejestrowanych po raz pierwszy.

2016: Europejskie Biuro Patentowe (EPA) przyznaje Antonowi van Zantenowi nagrodę European Inventor Award 2016 w kategorii osiągnięcie życiowe. Uro-dzony w Holandii van Zanten przewodził 35-osobowej grupie konstruktorów układu ESP® w firmie Bosch.

2020: ESP® ma 25 lat. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza firma Bosch stale do-skonaliła swój układ przeciwpoślizgowy, produkując do tego czasu ponad 250 milionów ESP®.

Tags: ESP

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 427 600 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 91,6 mld euro (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej imformacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?