Suche

Informacje prasowe #Biznes/ekonomia
udostepnij

Bosch: zróżnicowane portfolio zapewnia wysokie obroty – niesprzyjająca koniunktura negatywnie wpływa na wynik

Rok finansowy 2019

  • Obroty: 77,9 mld euro
  • Wynik: ok. 3 mld euro
  • Wysokie nakłady inwestycyjne: 1 mld rocznie na mobilność przyszłości
  • CEO Grupy Bosch, Volkmar Denner: – Jako lider innowacji współtworzymy nową mobilność i wykorzystujemy nasze szanse.
  • CFO Grupy Bosch, Stefan Asenkerschbaumer: – Pracujemy nad dochodowością i optymalizujemy moce produkcyjne.
  • Sztuczna inteligencja (SI): program szkoleń dla 20 tys. pracowników
Magdalena Kołomańska

Magdalena Kołomańska >

X

Stuttgart – Pomimo słabej koniunktury w branży motoryzacyjnej, Grupa Bosch w 2019 roku osiągnęła wysokie obroty na poziomie roku poprzedzającego. Według wstępnych danych obroty koncernu wyniosły 77,9 mld euro. Ta wartość odpowiada wynikom z roku 2018, natomiast z pominięciem efektu różnic kursowych, jest niższa o 1,1 proc.

Słaba koniunktura i silny spadek produkcji samochodów odcisnęły piętno także na firmie Bosch. Zróżnicowane portfolio przedsiębiorstwa działa w przypadku tego rodzaju wyzwań stabilizująco i pomaga rozwijać istniejącą działalność, a także eksplorować nowe obszary. Pomimo trudnej sytuacji w gospodarce w dalszym ciągu inwestujemy w ważne i rozwojowe obszary działalności. Tylko w tym roku Bosch zainwestuje ponad miliard euro w zelektryfikowaną, zautomatyzowaną i połączoną z siecią mobilność przyszłości. Jako lider innowacji współtworzymy nową mobilność i wykorzystujemy nasze szanse

– powiedział dr Volkmar Denner, prezes spółki Robert Bosch GmbH, na prezentacji wstępnych wyników finansowych koncernu za ubiegły rok.

EBIT (zysk przed odliczeniem podatków i odsetek) wyniósł w 2019 roku ok. 3 mld euro, czyli ok. 4 proc. obrotów. Na wynik wpłynęły przede wszystkim: spadek produkcji samochodów, szczególnie na ważnych rynkach w Chinach oraz Indiach, malejący popyt na samochody osobowe z silnikami diesla, wysokie koszty restrukturyzacji, głównie w branży mobilności, oraz rosnące nakłady na projekty istotne dla przyszłości przedsiębiorstwa.

Bieżący rok będzie wymagający dla wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych działających w branżach motoryzacyjnej i przemysłowej, a zatem także dla spółki Bosch. Mimo to, także w 2020 roku zamierzamy rozwijać się w tempie szybszym niż rynki, na których działamy.

wyjaśnił prof. dr Stefan Asenkerschbaumer, Wiceprezes Zarządu spółki Bosch oraz dyrektor ds. finansowych

Ponadto Bosch będzie w dalszym ciągu konsekwentnie pracować nad swoją dochodowością i optymalizować moce produkcyjne.

Mobilność w przyszłości: wyzwania transformacji

Bosch ma jasną wizję przyszłej mobilności oraz tego, jak przeprowadzić proces transformacji w tym obszarze.

Mobilność jutra będzie nie tylko zelektryfikowana i zautomatyzowane, ale też połączona z siecią i spersonalizowana

wyjaśnił Denner.

Dzięki zróżnicowanemu portfolio, Bosch, jak żadne inne przedsiębiorstwo, jest przygotowany na różne scenariusze i kierunki rozwoju. Jednak droga prowadząca do przyszłej mobilności, zdaniem Dennera, stawia branżę motoryzacyjną przed ważnymi wyzwaniami. Po pierwsze, emocjonalne debaty poświęcone samochodom, utrudniają spojrzenie na transport drogowy z uwzględnieniem różnych perspektyw i przez pryzmat faktów. Po drugie, branża potrzebuje więcej czasu, aby dokonać transformacji.

W obszarze zatrudnienia proces tak fundamentalnych zmian, jak przejście na elektromobilność, nie dokona się z dnia na dzień

podkreślił Denner.

Po trzecie, globalna koniunktura zwiększyła konieczność zmian strukturalnych w branży. Bosch prognozuje, że 2020 będzie trzecim z kolei rokiem, w którym światowa produkcja samochodów zmaleje. Koncern spodziewa się w tym roku dalszego spadku produkcji o 2,6 proc., do poziomu 89 mln pojazdów na świecie, co oznaczacza prawie 10 mln sztuk mniej niż w roku 2017. Bosch nastawia się na to, że poziom ten utrzyma się przez najbliższe lata, a wzrost światowej produkcji samochodów nie nastąpi wcześniej niż w 2025 roku.

Firma Bosch zamierza w sposób społecznie jak najbardziej odpowiedzialny dopasować strukturę kosztów oraz zatrudnienie do głębokich zmian i nadwyżek mocy produkcyjnych w branży.

Razem z przedstawicielami pracowników dużych zakładów w Niemczech, takich jak Bamberg, Schwieberdingen i Stuttgart-Feuerbach udało nam się już dojść do porozumienia w tych kwestiach. Wdrażamy zróżnicowane podejście, które uwzględnia indywidualne szanse wzrostu poszczególnych zakładów i pozwoli zatrzymać jak najwięcej pracowników z ich kompetencjami w firmie.

poinformował Volkmar Denner.

Mobilność w przyszłości: szanse biznesowe Bosch

Transformacja w mobilności nie oznacza końca mobilności, a już na pewno nie oznacza końca samochodu

powiedział Denner.

Bosch zajmuje silną pozycję i ma szansę dalej być wiodącym dostawcą rozwiązań w zakresie mobilności.

Fundamentalne zmiany w branży motoryzacyjnej to także duże szanse dla firmy Bosch

powiedział Denner

Wiążą się one m.in. ze zwiększonym popytem w zakresie mobilności. Według Międzynarodowego Forum Transportu (ITF), do roku 2030 transport indywidualny na świecie ma wzrosnąć o prawie 50 proc. w porównaniu do roku 2015.

Samochód pozostanie środkiem transportu numer jeden, także w przyszłości i ma szansę stać się jeszcze bezpieczniejszy, bardziej komfortowy i bardziej przyjazny dla klimatu

wyjaśnił Prezes Bosch.

Nowe technologie, takie jak Internet rzeczy (IoT), sztuczna inteligencja (SI) czy ogniwa paliwowe będą wspierać dalsze zmiany w mobilności. Jako lider innowacji, Bosch zyska na wczesnym zaangażowaniu się w te obszary. Ponadto nowi producenci pojazdów na rynku elektromobilności w coraz większym stopniu potrzebują kompletnych rozwiązań, nie pojedynczych części.

Intensyfikacja działań w segmencie rozwiązań systemowych oznacza dla nas, jako dostawcy kompletnych rozwiązań, zwiększony potencjał wzrostu sprzedaży

powiedział Denner.

Ponadto Bosch wykorzysta trend coraz powszechniejszego stosowania elektroniki oraz oprogramowania: rynek systemów elektronicznych wykorzystujących oprogramowanie będzie według oceny przedsiębiorstwa rósł do roku 2030 w tempie 20 proc. rocznie. Bosch inwestuje w rozwój oprogramowania ok. 3,7 mld euro rocznie i zatrudnia obecnie 30 tys. programistów.

Rozwijanie kompetencji: program szkoleń z zakresu sztucznej inteligencji dla 20 tys. pracowników

Kwalifikacje pracowników są według Prezesa Bosch strategicznym czynnikiem warunkującym pokonanie aktualnych i przyszłych wyzwań:

Bosch uważa się za Learning Company – przedsiębiorstwo, w którym nauka jest integralną częścią codziennej pracy

zaznaczył Denner.

Oprócz regularnego inwestowania

w edukację zespołu, Bosch przygotował nowy program szkoleń z zakresu sztucznej inteligencji (SI) dla blisko 20 tys. pracowników. Obejmuje on formaty szkoleń na trzech różnych poziomach przeznaczone dla kadry zarządzającej, inżynierów i twórców rozwiązań w obszarze sztucznej inteligencji. Program uwzględnia także wytyczne dotyczące odpowiedzialnego postępowania z SI.

Rozwój działalności: ok. 3 mld euro inwestycji w obszary przyszłego wzrostu

Bosch zamierza rozwijać dotychczasową działalność oraz eksplorować nowe obszary.

Zrealizujemy to, ponosząc znaczące nakłady na technologie przyszłości

powiedział Denner.

W okresie od 2013 do 2020 roku Bosch zainwestuje w sumie ok. 3 mld euro w nowe obszary wzrostu. Tylko na elektromobilność oraz ogniwa paliwowe Bosch planuje przeznaczyć w tym roku 500 mln euro. W segment zautomatyzowanej jazdy zainwestujemy ponad 600 mln euro, a kolejne 100 mln wydamy na zintegrowane w internecie rozwiązania w zakresie mobilności. Ponadto, od roku 2015 Bosch przeznaczył już 600 mln euro w rozbudowę swoich działań związanych z IoT. Inwestycja obejmuje nowy kampus IoT firmy Bosch w Berlinie oraz poszerzenie działalności w obszarze zintegrowanego przemysłu.

Konkurencyjność: pozycja lidera technologii oraz otwarte systemy

Wchodząc w nowe technologie, Bosch zapewnił sobie możliwość uzyskania wysokich obrotów na rynkach wartych miliardy: aby bezpieczna, zautomatyzowana jazda stała się rzeczywistością, oprócz kamery i radaru potrzebny jest trzeci rodzaj czujnika. Dlatego firma uzupełnia ofertę czujników do zautomatyzowanej jazdy i rozpoczyna prace nad przygotowaniem lidarowego czujnika dalekiego zasięgu do produkcji seryjnej.

Tym samym wypełnimy lukę w czujnikach i sprawimy, że zautomatyzowana jazda staje się realną możliwością

wyjaśnił Denner

Laserowy miernik odległości niezawodnie i z dużej odległości wykrywa nawet niemetalowe obiekty, takie jak kamienie na drodze. Oznacza to, że z odpowiednim wyprzedzeniem pojazd może wykonać odpowiednie manewry, jak hamowanie czy ominięcie przeszkody.

Bosch wspiera także wprowadzenie do masowej produkcji napędu opartego na ogniwach paliwowych: kluczowym elementem tego napędu jest stos, który Bosch planuje rozwijać wspólnie z firmą Powercell, a następnie wprowadzić go na rynek w 2022 roku. Firma inwestuje także w dalszym ciągu w wysoce wydajne silniki konwencjonalne (spalinowe). Według badań rynkowych, prowadzonych przez firmę Bosch, w 2030 roku wciąż dwa z trzech nowych samochodów będą wyposażone w silnik diesla lub benzynowy – w lub bez wersji hybrydowej.

Droga do bezemisyjnej mobilności musi być neutralna technologicznie. Tylko w ten sposób mobilność pozostanie dostępna dla różnych grup społecznych

powiedział Denner.

Umożliwi to oferta różnych napędów, na którą będą się składać wysoce wydajne silniki konwencjonalne oraz najnowocześniejsze silniki elektryczne. Prezes spółki Bosch opowiada się też za stosowaniem paliw odnawialnych i syntetycznych:

Pojazdy, które obecnie wykorzystujemy, także muszą i mogą wnieść swój wkład w redukcję emisji CO2. Wykorzystanie tzw. eFuels, czyli paliw syntetycznych, które są produkowane wyłącznie z wykorzystaniem źródeł energii odnawialnej, może sprawić, że sprawić, że silnik spalinowy będzie neutralny pod względem emisji CO2.

mówi Denner

Denner domaga się od polityków podejście neutralnego technologicznie, a tym samym - wspierającego innowację. Jest to konieczne do zapewnienia udanej transformacji w branży mobilności, a także utrzymania istniejących i stworzenia nowych miejsc pracy – stwierdził Denner.

Nie tylko innowacyjna mobilność: rozwój nowych technologii

Bosch zamierza promować rozwój nowych technologii oraz ochronę klimatu także poza obszarem innowacyjnej mobilności. Koncern chce przy tym zachować równowagę pomiędzy ekonomią, ekologią i odpowiedzialnością społeczną. Dążąc do osiągnięcia statusu wiodącego dostawcy w obszarze Internetu rzeczy, Bosch stawia na sztuczną inteligencję.

Chcemy, aby dzięki przemysłowej sztucznej inteligencji nasze produkty stały się asystentami naszych klientów. Zależy nam przy tym, aby znaleźć się w czołówce światowej ligi

powiedział Denner.

W tym celu Bosch zainwestował aż 100 mln euro w kampus badawczy w obszarze sztucznej inteligencji w Tybindze. Koncern promuje ochronę klimatu także u siebie: Już od roku 2019 wszystkie lokalizacje w Niemczech są neutralne klimatycznie, a do końca 2020 roku będzie to dotyczyć wszystkich lokalizacji Bosch na świecie.

Ochrona klimatu i efektywność energetyczna to dla firmy Bosch kolejne szanse biznesowe

prognozuje Denner

Do roku 2025 tylko w Niemczech nawet 45 proc. energii elektrycznej ma pochodzić z odnawialnych źródeł energii (źródło: BMWi).

Dlatego w ciągu najbliższych lat zamierzamy zainwestować 100 mln euro w rozbudowę naszego segmentu pomp ciepła

powiedział Denner

Działalność Grupy Bosch 2019 w poszczególnych sektorach

W roku 2019 poszczególne jednosteki biznesowe Bosch rozwijały się w sposób wyrównany. W sektorze Mobility Solutions obroty były wyższe od światowej produkcji samochodów. Sektor ten odnotował również najwyższe obroty spośród wszystkich obszarów biznesowych koncernu. Obroty wyniosły 47 mld euro, utrzymując się na poziomie z roku poprzedzającego. Odpowiada to wzrostowi nominalnemu 0,1 proc., a z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut 1,5 proc. Sektor Consumer Goods osiągnął obroty w wysokości 17,8 mld euro. Oznacza to spadek o 0,2 proc, z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 0,6 proc. Działy branżowe BSH Hausgeräte i Bosch Power Tools utrzymały swoją pozycję pomimo silnej konkurencji, przy czym Bosch Power Tools odnotował ponadprzeciętny wzrost. Sektor Industrial Technology wygenerował obroty w wysokości 7,4 mld euro. Wzrost wyniósł 0,1 proc. i utrzymał się na poziomie ubiegłorocznym, pomimo wyraźnego spadku liczby zamówień w branży przemysłowej, który wyniósł ponad 4 proc. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, sektor odnotował spadek w wysokości 1,2 proc. Sektor Energy and Building Technology osiągnął wzrost o 1,5 proc., a obroty wyniosły 5,6 mld euro. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, wzrost wyniósł 0,8 proc.

Działalność Grupy Bosch 2019 w poszczególnych regionach

W Europie sytuacja spółki Bosch była stabilna. Obroty wyniosły 41 mld euro, utrzymując się na poziomie z roku 2018. W Ameryce Północnej obroty wzrosły o 5,3 proc., do 13 mld euro. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut oznacza to spadek o 0,5 proc. W Ameryce Południowej obroty wzrosły do 1,4 mld euro. Oznacza to wzrost o 1,1 proc, a z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 5,3 proc. W regionie Azji i Pacyfiku Grupa Bosch odnotowała spadek. Obroty zmalały o 3,1 proc., do 22,5 mld euro, a z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 4,5 proc. Negatywny wpływ na obroty miały w szczególności: spadki produkcji na rynkach motoryzacyjnych w Chinach oraz Indiach. W przeciwieństwie do nich Japonia i Azja Południowo-Wschodnia rozwijały się pozytywnie.

Blisko 403 tys. pracowników na świecie

Na dzień 31.12.2019 Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie ok. 403 tys. pracowników. Zatrudnienie zmalało o 6.800 osób, tj. o 1,7 proc. Znaczące zmiany w zatrudnieniu spółka Bosch odnotowała w Chinach oraz Niemczech.

Prognoza na rok 2020: wrost dochodowości pomimo słabej koniunktury gospodarki na świecie

Bosch prognozuje, że światowy wzrost gospodarczy w 2020 roku wyniesieok. 2,0 proc.

Okres słabej koniunktury utrzyma się i globalny wzrost zostanie ponownie ograniczony

powiedział Asenkerschbaumer.

Spadki odnotują zwłaszcza ważne branże, takie jak motoryzacja czy produkcja maszyn. Prognozę komplikuje także konflikt handlowy pomiędzy USA a Chinami oraz Brexit. Patrząc na nadwyżki mocy produkcyjnych w przemyśle motoryzacyjnym oraz na zmiany w ofercie technologii napędowych, Bosch w dalszym ciągu będzie analizować strukturę swoich kosztów. Tam, gdzie jest to konieczne, zostaną wprowadzone korekty zatrudnienia uwzględniające kwestię odpowiedzialności społecznej.

Także dla firmy Bosch będzie to naszym zdaniem rok pełen wyzwań, w trakcie którego musimy konsekwentnie pracować nad naszą dochodowością

powiedział Asenkerschbaumer.

Wysokie dochody są warunkiem inwestowania znaczących środków na technologie przyszłości oraz transformację przedsiębiorstwa.

Zdjęcia i infografiki do bezpłatnego wykorzystania w materiałach wykorzystujących powyższą informację, z podpisem „fot. Bosch”.

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 427 600 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 91,6 mld euro (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej imformacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?