Według firmy Bosch człowiek powinien zawsze sprawować nad nią kontrolę: na ulicy, w domu czy w fabryce.
Ludzie mogą czerpać korzyści z pracy niezawodnych maszyn, co Bosch potwierdził już w przeszłości, będąc pionierem rozwoju ratujących życie układów wspomagania jazdy, takich jak ABS, ESP oraz sterowników do poduszek powietrznych. Dzięki sztucznej inteligencji mogą one stać się jeszcze bardziej inteligentne i skuteczne: w sytuacji, gdy kamera wyposażona w sztuczną inteligencję, wykorzystywana w trybie autonomicznej jazdy, wykryje obecność trudnych do zauważenia pieszych, układ hamowania awaryjnego może reagować z jeszcze większą niezawodnością. W ten sposób „Technologia bliżej nas” zmieni się w bliską nam technologię, która potrafi się uczyć.
Bosch inwestuje 100 mln euro w campus SI
Innowacje wymagają inwestycji, dlatego Bosch przeznacza znaczące środki na rozwój kadry i centra kompetencji. Firma przeznaczyła 100 mln euro na budowę nowego campusu sztucznej inteligencji w niemieckiej Tybindze. Uruchomienie nowego kompleksu badawczego jest planowane na koniec 2022 roku. Zapewni on przestrzeń do kreatywnej pracy dla ok. 700 ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji. Będą to pracownicy Grupy Bosch, zewnętrznych start-upów oraz różnych instytucji badawczych. Celem nowego kampus jest wzmocnienie wymiany naukowej. „Wspólne budowanie zaufania” będzie tutaj codziennym doświadczeniem. Firma Bosch jest członkiem założycielem powołanej do życia w 2016 roku inicjatywy Cyber Valey. W ramach tej współpracy partnerzy ze świata przemysłu, nauki i polityki łączą siły, aby rozwijać badania nad sztuczną inteligencją i szybko wdrażać wyniki badań podstawowych w przemyśle.
W ramach Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI) przedsiębiorstwo prowadzi siedem ośrodków badawczych na świecie – m.in. w USA: Sunnyvale w Kalifornii oraz Pittsburgh w Pensylwanii. Ok. 250 specjalistów w dziedzinie sztucznej inteligencji pracuje w BCAI przy ponad 150 projektach z obszarów takich jak mobilność, produkcja, inteligentne domy i rolnictwo.
Światowa nowość: Virtual Visor
Światowa nowość – rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję w branży motoryzacyjnej, która ma swoją premierę właśnie w Las Vegas to Virtual Visor - transparentny cyfrowy daszek przeciwsłoneczny. Przezroczysty wyświetlacz LCD jest zintegrowany z kamerą monitorującą wnętrze pojazdu, która rejestruje pozycję oczu kierowcy. Z pomocą inteligentnych algorytmów wirtualny daszek przeciwsłoneczny analizuje zebrane przez kamerę informacje, przyciemniając tylko tę część wyświetlacza, przez którą słońce mogłoby oślepić kierowcę. W konkursie CES® Best of Innovation Award Virtual Visor zdobył maksymalną liczbę punktów w swojej kategorii. Taki sam wynik uzyskał też nowy wyświetlacz 3D firmy Bosch. Wykorzystuje on pasywną technologię 3D do generowania realistycznego efektu trójwymiarowości prezentowanych obrazów i ostrzeżeń. Pozwala to kierowcy szybciej przyswajać informacje, dzięki czemu wzrasta bezpieczeństwo jazdy.
Większe bezpieczeństwo jazdy zapewnia też nowy system monitorowania wnętrza pojazdu. Zmęczenie kierowcy, spoglądanie na smartfon – system rozpoznaje takie sytuacje na podstawie ruchu powiek, kierunku patrzenia oraz sposobu trzymania głowy, a wtedy ostrzega kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. System rejestruje także, ilu pasażerów znajduje się w samochodzie oraz gdzie i w jakiej pozycji oni siedzą. Umożliwia to optymalne działanie systemów bezpieczeństwa, np. poduszek powietrznych, w przypadku kolizji.
W 2019 roku Bosch zwiększył obroty ze sprzedaży układów wspomagania jazdy o 12%, do ok. 2 mld euro. Przygotowują one grunt pod realizację koncepcji autonomicznej jazdy. W przyszłości na niektórych odcinkach autostrad samochody będą poruszać się autonomicznie, a wtedy system monitorowania wnętrza pojazdu stanie się nieodzowny: kamera będzie sprawdzać, czy w przypadku konieczności przejęcia panowania nad pojazdem, kierowca jest na to gotowy. Do 2022 roku firma Bosch przeznaczy na rozwój autonomicznej jazdy blisko 4 mld euro i zatrudni przy tym ponad 5 000 inżynierów. Aby uzupełnić portfolio produktów w tym segmencie, Bosch przygotowuje się do produkcji seryjnej lidarów – nowego rodzaju czujników. Oprócz radarów i kamer stanowią one trzecią technologię czujników, nieodzowną dla rozwoju autonomicznej jazdy. Jako lidar dalekiego zasięgu, czujnik Bosch wykrywa także przeszkody wykonane z materiałów innych niż metal, np. kamienie na jezdni.
Sztuczna inteligencja spod znaku Bosch znajduje zastosowanie w przestrzeni kosmicznej oraz naukach medycznych
Firma mierzy naprawdę wysoko – pod koniec 2019 roku opracowany przez Bosch system czujników SoundSee został wysłany w kosmos. System zamontowano w latającym robocie NASA o nazwie Astrobee - będzie wychwytywać nietypowe odgłosy na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, analizować je za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji i w razie potrzeby sygnalizować konieczność przeprowadzenia czynności serwisowych. Wiosną 2020 roku pliki audio trafią do stacji naziemnej NASA, znajdującej się w centrum badawczo-rozwojowym Bosch w Pittsburghu. Niewiele większy od pojemnika na lunch SoundSee został zaprojektowany w USA wspólnie z Astrobotic, w ramach współpracy badawczej z NASA.
Zdecydowanie bliższym ziemi, ale równie innowacyjnym rozwiązaniem jest Vivascope – inteligentna platforma oferująca wsparcie dla diagnostyki medycznej. Vivascope potrafi powiększać próbki krwi oraz innych płynów ustrojowych pod mikroskopem, wykonywać cyfrowe zdjęcia i analizować je z pomocą sztucznej inteligencji. System jest w stanie szybko i precyzyjnie wykrywać nieprawidłowości w komórkach, pomagając lekarzom w postawieniu diagnozy.
Smartglasses Light Drive – zwykłe okulary mogą być smart
Na targach CES Bosch prezentuje wiele nowości także spoza obszaru sztucznej inteligencji. System Smartglasses Light Drive to pierwsze na świecie, oparte na czujnikach rozwiązanie umożliwiające przekształcenie zwykłych okularów w okulary inteligentne. System jest o ponad jedną trzecią węższy od innych rozwiązań dostępnych na rynku i waży poniżej 10 gramów. Rzutowany obraz jest ostry i dobrze widoczny nawet przy bezpośrednim nasłonecznieniu. Użytkownik tego rozwiązania może w wygodny sposób odbierać wskazówki nawigacyjne i wiadomości tekstowe, odczytywać wpisy z kalendarza, listy zakupów, a także instrukcje obsługi – to, co może odbierać jego smartfon lub smartwatch.
Inteligentna technologia dla ochrony klimatu
Podstawą wszystkich innowacji jest misja przedsiębiorstwa.