Suche

Informacje prasowe
udostepnij

Bezpieczeństwo do potęgi trzeciej: Bosch uzupełnia ofertę czujników do zautomatyzowanej jazdy

Lidar dalekiego zasięgu, radar i kamera

  • Harald Kroeger: „Bosch wypełnia lukę w czujnikach i sprawia, że zautomatyzowana jazda staje się realną możliwością”
  • Technika Bosch: wszystkie przypadki zastosowania w ramach jazd zautomatyzowanych
  • Lidarowy czujnik dalekiego zasięgu Bosch będzie pierwszym rozwiązaniem zastosowanym w motoryzacji
Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Technika Bosch ostrzega o wszystkich sytuacjach podczas zautomatyzowanych jazd

Tylko równoległe zastosowanie trzech rodzajów czujników sprawi, że zautomatyzowana jazda będzie na drodze tak bezpieczna, jak to możliwe. Potwierdzają to analizy Bosch, w których programiści zbadali wszystkie przypadki użycia funkcji zautomatyzowanej jazdy – od asystenta jazdy autostradą po w pełni zautomatyzowaną jazdę w mieście. Na przykład, jeśli na skrzyżowaniu do zautomatyzowanego pojazdu zbliża się z dużą prędkością motocykl, to oprócz kamery i radaru pojazd potrzebuje jeszcze lidaru, aby uzyskać niezawodne wykrycie jednośladu. Bowiem w tym przypadku radar może mieć problem z wykryciem wąskiej budowy motocykla i owiewek z tworzywa sztucznego. Co więcej, kamera może być stale oślepiana ostrym padającym światłem. To pokazuje, że potrzebne są razem radar, kamera i lidar. Te trzy technologie doskonale się uzupełniają i dostarczają wiarygodnych informacji w każdej sytuacji na drodze.

Lidar niezbędnym elementem zautomatyzowanych jazd

Możemy traktować laser jako trzecie oko: w systemach lidarowych czujnik emituje impulsy światła laserowego. Światło to ulega po drodze rozproszeniu, które jest obserwowane za pomocą czujnika. Na podstawie zmierzonego czasu, jakie światło potrzebuje na odbicie się, czujnik oblicza odległość. Lidar ma bardzo wysoką rozdzielczość przy dużym zasięgu i szerokim polu widzenia. W rezultacie laserowy miernik odległości niezawodnie wykrywa także niemetalowe obiekty z dużej odległości, takie jak kamienie na drodze. Oznacza to, że z odpowiednim wyprzedzeniem można rozpocząć takie manewry jak hamowanie lub skręcanie. Jednocześnie zastosowanie w samochodach lidaru stawia wysokie wymagania jego elementom takim jak detektor i laser – przede wszystkim pod względem odporności na temperaturę i niezawodności działania przez cały okres eksploatacji pojazdu. Dzięki temu, że Bosch podczas opracowywania lidaru może wykorzystywać swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie sensoryki i budowy systemów radarowych i kamer, wszystkie te trzy technologie czujników będą do siebie optymalnie pasować.

Bosch wypełnia lukę w czujnikach i sprawia, że zautomatyzowana jazda staje się realną możliwością

mówi Harald Kroeger, członek zarządu Bosch

Aby bezpieczna, zautomatyzowana jazda stała się rzeczywistością, oprócz kamery i radaru potrzebny jest trzeci rodzaj czujnika. Dlatego Bosch wprowadza do produkcji seryjnej czujniki lidarowe dalekiego zasięgu (wykorzystujące światło lasera do określania odległości) – pierwsze takie przeznaczone do zastosowań w motoryzacji. Ten laserowy miernik odległości jest niezbędny do zautomatyzowanej jazdy samochodów na poziomach od 3 do 5 wg SAE. Nowy czujnik Bosch obejmie zarówno dalekie, jak i bliskie odległości – na autostradach i w mieście. Wykorzystując efekt skali, Bosch chce obniżyć cenę tych zaawansowanych technologicznie rozwiązań i sprawić, aby były dostępne na masową skalę.

Chcemy, aby zautomatyzowana jazda była bezpieczna, wygodna i fascynująca. W ten sposób będziemy w decydujący sposób przyczyniać się do rozwoju mobilności przyszłości

mówi Kroeger

Lidar dalekiego zasięgu Bosch nie tylko spełni wszystkie wymogi bezpieczeństwa dotyczące zautomatyzowanej jazdy, ale także pozwoli producentom samochodów na skuteczne integrowanie technologii w bardzo szerokiej gamie modeli pojazdów w przyszłości.

Sztuczna inteligencja czyni systemy wspomagania jeszcze bezpieczniejszymi

Bosch jest liderem innowacji w dziedzinie czujników do systemów wspomagania kierowcy i zautomatyzowanej jazdy. Firma od wielu lat opracowuje i produkuje miliony czujników ultradźwiękowych, radarów i kamer. W 2019 r. Bosch zwiększył sprzedaż systemów wspomagania kierowcy o 12 procent, do poziomu około 2 miliardów euro. Te systemy wspomagania torują drogę do zautomatyzowanych jazd. Ostatnio inżynierom Bosch udało się wyposażyć stosowane w samochodach kamery w sztuczną inteligencję i tym samym podnieść technikę na nowy poziom zaawansowania. Kamera wykrywa obiekty, dzieli je na kategorie, takie jak pojazdy, piesi lub rowery, oraz mierzy ich przemieszczanie się. W zatłoczonym ruchu miejskim kamera może także szybko i niezawodnie rozpoznawać i klasyfikować częściowo zasłonięte lub przejeżdżające pojazdy, pieszych i rowerzystów. Dzięki temu pojazd może w razie potrzeby uruchomić manewr ostrzegania lub hamowania awaryjnego. Inżynierowie Bosch stale doskonalą technikę radarową. Najnowsza generacja czujników radarowych Bosch może jeszcze lepiej rejestrować otoczenie pojazdu – także przy złej pogodzie lub niedostatecznym oświetleniu. Podstawę tej ulepszonej wydajności stanowią większy zasięg wykrywania, szeroka przysłona i wysoka rozdzielczość kątowa.

Bosch na CES 2020:

  • STOISKO TARGOWE: od wtorku do piątku, 7- 10 stycznia 2020 w Central Hall, stoisko #12401
  • ŚLEDŹ PROFIL Bosch CES 2020 Highlights na Twitterze: #BoschCES
  • PANELE Z EKSPERTAMI BOSCH:
    środa, 8 stycznia 2020, godz. 10:15 – 11:15 (czasu lokalnego)
    Spotkanie na temat „Growth of Apprenticeships for ‘New Collar’ Jobs” z udziałem Charlie Ackermana, Senior Vice President of Human Resources, Las Vegas, South Convention Center

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 427 600 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 91,6 mld euro (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej imformacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?