Suche

Bezpieczeństwo do potęgi trzeciej: Bosch uzupełnia ofertę czujników do zautomatyzowanej jazdy

Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Lidar dalekiego zasięgu, radar i kamera

  • Harald Kroeger: „Bosch wypełnia lukę w czujnikach i sprawia, że zautomatyzowana jazda staje się realną możliwością”
  • Technika Bosch: wszystkie przypadki zastosowania w ramach jazd zautomatyzowanych
  • Lidarowy czujnik dalekiego zasięgu Bosch będzie pierwszym rozwiązaniem zastosowanym w motoryzacji

Technika Bosch ostrzega o wszystkich sytuacjach podczas zautomatyzowanych jazd

Tylko równoległe zastosowanie trzech rodzajów czujników sprawi, że zautomatyzowana jazda będzie na drodze tak bezpieczna, jak to możliwe. Potwierdzają to analizy Bosch, w których programiści zbadali wszystkie przypadki użycia funkcji zautomatyzowanej jazdy – od asystenta jazdy autostradą po w pełni zautomatyzowaną jazdę w mieście. Na przykład, jeśli na skrzyżowaniu do zautomatyzowanego pojazdu zbliża się z dużą prędkością motocykl, to oprócz kamery i radaru pojazd potrzebuje jeszcze lidaru, aby uzyskać niezawodne wykrycie jednośladu. Bowiem w tym przypadku radar może mieć problem z wykryciem wąskiej budowy motocykla i owiewek z tworzywa sztucznego. Co więcej, kamera może być stale oślepiana ostrym padającym światłem. To pokazuje, że potrzebne są razem radar, kamera i lidar. Te trzy technologie doskonale się uzupełniają i dostarczają wiarygodnych informacji w każdej sytuacji na drodze.

Lidar niezbędnym elementem zautomatyzowanych jazd

Możemy traktować laser jako trzecie oko: w systemach lidarowych czujnik emituje impulsy światła laserowego. Światło to ulega po drodze rozproszeniu, które jest obserwowane za pomocą czujnika. Na podstawie zmierzonego czasu, jakie światło potrzebuje na odbicie się, czujnik oblicza odległość. Lidar ma bardzo wysoką rozdzielczość przy dużym zasięgu i szerokim polu widzenia. W rezultacie laserowy miernik odległości niezawodnie wykrywa także niemetalowe obiekty z dużej odległości, takie jak kamienie na drodze. Oznacza to, że z odpowiednim wyprzedzeniem można rozpocząć takie manewry jak hamowanie lub skręcanie. Jednocześnie zastosowanie w samochodach lidaru stawia wysokie wymagania jego elementom takim jak detektor i laser – przede wszystkim pod względem odporności na temperaturę i niezawodności działania przez cały okres eksploatacji pojazdu. Dzięki temu, że Bosch podczas opracowywania lidaru może wykorzystywać swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie sensoryki i budowy systemów radarowych i kamer, wszystkie te trzy technologie czujników będą do siebie optymalnie pasować.

Bosch wypełnia lukę w czujnikach i sprawia, że zautomatyzowana jazda staje się realną możliwością

mówi Harald Kroeger, członek zarządu Bosch

Aby bezpieczna, zautomatyzowana jazda stała się rzeczywistością, oprócz kamery i radaru potrzebny jest trzeci rodzaj czujnika. Dlatego Bosch wprowadza do produkcji seryjnej czujniki lidarowe dalekiego zasięgu (wykorzystujące światło lasera do określania odległości) – pierwsze takie przeznaczone do zastosowań w motoryzacji. Ten laserowy miernik odległości jest niezbędny do zautomatyzowanej jazdy samochodów na poziomach od 3 do 5 wg SAE. Nowy czujnik Bosch obejmie zarówno dalekie, jak i bliskie odległości – na autostradach i w mieście. Wykorzystując efekt skali, Bosch chce obniżyć cenę tych zaawansowanych technologicznie rozwiązań i sprawić, aby były dostępne na masową skalę.

Chcemy, aby zautomatyzowana jazda była bezpieczna, wygodna i fascynująca. W ten sposób będziemy w decydujący sposób przyczyniać się do rozwoju mobilności przyszłości

mówi Kroeger

Lidar dalekiego zasięgu Bosch nie tylko spełni wszystkie wymogi bezpieczeństwa dotyczące zautomatyzowanej jazdy, ale także pozwoli producentom samochodów na skuteczne integrowanie technologii w bardzo szerokiej gamie modeli pojazdów w przyszłości.

Sztuczna inteligencja czyni systemy wspomagania jeszcze bezpieczniejszymi

Bosch jest liderem innowacji w dziedzinie czujników do systemów wspomagania kierowcy i zautomatyzowanej jazdy. Firma od wielu lat opracowuje i produkuje miliony czujników ultradźwiękowych, radarów i kamer. W 2019 r. Bosch zwiększył sprzedaż systemów wspomagania kierowcy o 12 procent, do poziomu około 2 miliardów euro. Te systemy wspomagania torują drogę do zautomatyzowanych jazd. Ostatnio inżynierom Bosch udało się wyposażyć stosowane w samochodach kamery w sztuczną inteligencję i tym samym podnieść technikę na nowy poziom zaawansowania. Kamera wykrywa obiekty, dzieli je na kategorie, takie jak pojazdy, piesi lub rowery, oraz mierzy ich przemieszczanie się. W zatłoczonym ruchu miejskim kamera może także szybko i niezawodnie rozpoznawać i klasyfikować częściowo zasłonięte lub przejeżdżające pojazdy, pieszych i rowerzystów. Dzięki temu pojazd może w razie potrzeby uruchomić manewr ostrzegania lub hamowania awaryjnego. Inżynierowie Bosch stale doskonalą technikę radarową. Najnowsza generacja czujników radarowych Bosch może jeszcze lepiej rejestrować otoczenie pojazdu – także przy złej pogodzie lub niedostatecznym oświetleniu. Podstawę tej ulepszonej wydajności stanowią większy zasięg wykrywania, szeroka przysłona i wysoka rozdzielczość kątowa.

Bosch na CES 2020:

  • STOISKO TARGOWE: od wtorku do piątku, 7- 10 stycznia 2020 w Central Hall, stoisko #12401
  • ŚLEDŹ PROFIL Bosch CES 2020 Highlights na Twitterze: #BoschCES
  • PANELE Z EKSPERTAMI BOSCH:
    środa, 8 stycznia 2020, godz. 10:15 – 11:15 (czasu lokalnego)
    Spotkanie na temat „Growth of Apprenticeships for ‘New Collar’ Jobs” z udziałem Charlie Ackermana, Senior Vice President of Human Resources, Las Vegas, South Convention Center

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od roku 1992. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch Sp. z o.o.; Bosch Rexroth Sp. z o.o.; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o.; i sia Abrasives Sp. z o.o. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia ponad 7 400 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2018). W 2018 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót w wysokości 5,4 mld złotych. Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 410 000 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2018). W 2018 roku spółka wygenerowała obrót w wysokości 78,5 miliarda euro. Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów (Smart Homes), inteligentnych miast (Smart Cities) oraz zintegrowanej w sieci mobilności i zintegrowanego przemysłu. Wykorzystując swoje doświadczenie w technologii sensorów, oprogramowaniu i usługach, a także własną chmurę obliczeniową, Bosch oferuje swoim klientom zintegrowane rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest dostarczanie rozwiązań dla świata zintegrowanego w internecie. Innowacyjne produkty i usługi Bosch poprawiają jakość życia, jednocześnie budząc entuzjazm użytkowników. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas” Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 460 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż i produkcję, działalność badawczo-rozwojową i sprzedaż niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Bosch zatrudnia 68 700 pracowników w działach badań i rozwoju w 130 ośrodkach R&D na całym świecie.

Wciąż czegoś szukasz?