Suche

Eksplozje, które ratują życie

Bosch zapobiega porażeniom prądem w wypadkach z udziałem samochodów elektrycznych

  • Specjalnie zaprojektowane mikrochipy w ciągu ułamków sekund odcinają zasilanie w pojeździe
  • Większe bezpieczeństwo dla pasażerów, służb ratunkowych i osób udzielających pierwszej pomocy
  • Układy scalone półprzewodnikowe Bosch niezawodnie sterują także działaniem poduszek powietrznych

Przy zwiększającej się liczbie samochodów elektrycznych na drogach wielu kierowców zadaje sobie pytanie, na co zwrócić uwagę w razie wypadku z ich udziałem. Z nowymi wyzwaniami muszą mierzyć się także służby ratunkowe. Samochody elektryczne, podobnie jak te z napędem konwencjonalnym, są wyposażone w szereg zabezpieczeń. Aby po wypadku nie doszło do porażenia prądem czy to pasażerów czy osób postronnych, stosowane są układy scalone półprzewodnikowe (mikrochipy) Bosch. Specjalnie zaprojektowane mikrochipy w ciągu ułamków sekund odcinają zasilanie w pojeździe. Umożliwiają tym samym sprawną pracę służbom ratunkowym i zapewniają bezpieczeństwo pasażerom oraz osobom udzielającym pierwszej pomocy.

Nasza technologia półprzewodników ma duży udział w bezpieczeństwie pojazdów z napędem hybrydowym i elektrycznym

mówi Jens Fabrowsky, członek zarządu działu branżowego Bosch Automotive Electronics.

Układy scalone półprzewodnikowe Bosch są częścią specjalnych systemów zabezpieczeń stosowanych przez producentów samochodów. W razie wypadku umożliwiają one niezawodne odłączenie akumulatora.

Rosnąca liczba samochodów elektrycznych i związane z tym ryzyko wypadkowe powodują konieczność zastosowania systemów, które zagwarantują możliwość udzielenia szybkiej pomocy ofiarom wypadku

twierdzi także Karl-Heinz Knorr, wiceprezes Niemieckiego Związku Straży Pożarnych.

Drobne eksplozje niszczą kable

Wiele osób ma jednak sceptyczne podejście do zapewnień producentów i zastanawia się, czy podczas wypadku uszkodzone przewody elektryczne nie powodują przeniesienia napięcia na karoserię. Tym bardziej, że akumulatory samochodów z napędem hybrydowym lub elektrycznym generują napięcia rzędu 400 do 800 woltów. Aby pasażerowie takich pojazdów, służby ratunkowe lub osoby udzielające pierwszej pomocy nie były narażone na kontakt z elementami przewodzącymi prąd, stosuje się układy scalone półprzewodnikowe Bosch, które automatycznie odłączają wysokonapięciowy akumulator pojazdu. Układy te są częścią pirotechnicznych systemów bezpieczeństwa akumulatorów zwanych także bezpiecznikami pirotechnicznymi. W razie wypadku systemy te za pomocą małych ładunków wybuchowych niszczą całe fragmenty przewodów podłączonych do akumulatora wysokonapięciowego, szybko i skutecznie odcinając zasilanie. Układy scalone półprzewodnikowe Bosch odgrywają w tych systemach decydującą rolę: w przypadku, gdy na przykład sterownik poduszki powietrznej wykryje zderzenie, urządzenia te, o wymiarach 10 x 10 milimetrów i ważące zaledwie kilka gramów, uruchamiają bezpieczniki pirotechniczne („Pyrofuse”). Drobne eksplozje ładunków zainstalowanych w systemie przewodów powodują utworzenie klina w systemie wysokonapięciowym, pomiędzy akumulatorem, a energoelektroniką i powodują skuteczne odłączenie obydwu elementów. Odcięcie zasilania eliminuje niebezpieczeństwo pożaru i porażenia elektrycznego.

Skomplikowane układy na płytkach krzemowych o powierzchni kilku milimetrów kwadratowych

Układ scalony półprzewodnikowy CG912, wchodzący w skład systemów Pyrofuse, należy do specjalizowanych układów scalonych, w skrócie: ASICs. Układy te są zaprojektowane do realizacji konkretnych zadań w pojazdach.

Produkowane przez nas układy ASICs z milionami tranzystorów potrafią w ciągu ułamków sekund niezawodnie wykonywać funkcje bezpieczeństwa

mówi Fabrowsky

Zaprojektowany pierwotnie jako układ do otwierania poduszek powietrznych, CG912 został przetestowany w tym zastosowaniu w milionach egzemplarzy. Układy scalone sterują dziś w pojazdach nie tylko elementami systemów bezpieczeństwa, takimi jak poduszki powietrzne i napinacze pasów, ale także tempomatem, asystentami odstępu, długich świateł i utrzymania pasa ruchu, czujnikami deszczu oraz systemami wykrywającymi zmęczenie kierowcy.

Trudno już znaleźć obszar współczesnej techniki motoryzacyjnej, który mógłby się obejść bez mikrochipów

wyjaśnia Fabrowsky.

Tags: Samochody elektryczne

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od roku 1992. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch Sp. z o.o.; Bosch Rexroth Sp. z o.o.; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o.; i sia Abrasives Sp. z o.o. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia ponad 7 400 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2018). W 2018 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót w wysokości 5,4 mld złotych. Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 410 000 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2018). W 2018 roku spółka wygenerowała obrót w wysokości 78,5 miliarda euro. Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów (Smart Homes), inteligentnych miast (Smart Cities) oraz zintegrowanej w sieci mobilności i zintegrowanego przemysłu. Wykorzystując swoje doświadczenie w technologii sensorów, oprogramowaniu i usługach, a także własną chmurę obliczeniową, Bosch oferuje swoim klientom zintegrowane rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest dostarczanie rozwiązań dla świata zintegrowanego w internecie. Innowacyjne produkty i usługi Bosch poprawiają jakość życia, jednocześnie budząc entuzjazm użytkowników. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas” Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 460 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż i produkcję, działalność badawczo-rozwojową i sprzedaż niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Bosch zatrudnia 68 700 pracowników w działach badań i rozwoju w 130 ośrodkach R&D na całym świecie.

Wciąż czegoś szukasz?